creacion

 

 

Spuneam ca primul ei mariaj nu a durat.  La doi ani dupa casatorie,  Remedios Varo se desparte de primul sot – pictorul Gerardo Lizzaraga.
In 1932  paraseste  Parisul pentru a se reintoarce in Spania. Il cunoaste pe Esteban Frances  si, alaturi de el, va lucra in atelierul lui de pictura.
Prin intermediul lui Esteban il cunoaste pe pictorul spaniol Oscar Dominguez si pe poetul suprarealist Benjamin  Peret, acesta din urma devenindu-i sot.
Tot Esteban e cel ce o va introduce in cercul artistilor suprarealisti inchegat in jurul scriitorului Andre Breton.
In aceasta perioada Remedios Varo face un avort in urma caruia nu va putea avea niciodata copii.
Cred ca si acest amanunt ar trebui luat in calcul atunci cind i se analizeaza tablourile in care personaje hybride, ce amintesc mult de specia umana, incearca sa creeze ‘viul’ in laborator.
In anul 1937, impreuna cu Peret,  pleaca din nou la Paris.
Acolo face cunostinta cu  Max Ernst, Victor Brauner, Leonora Carrington ( artista ce ulterior ii va deveni o foarte buna prietena si colega de breasla ), Wolfgang Paalen si Joan Miro.
Poate va mai aduceti aminte de postul dedicat lui Victor Brauner  si povestea ochiului ranit in cearta dintre Oscar Dominguez si Frances Esteban ….
Pomenesc numele lor din cauza ca vreau sa o pozitionez  pe Remedios Varo in perimetrul  personalitatilor intilnite de-a lungul zbuciumatei ei vieti consumate pe patru continente.
Pictorii suprarealisti au apelat deseori la simboluri magice, la imagini preluate din textele alchimistilor sau la insemne ciudate cu scopul de a sugera o atmosfera ezoterica.
Pe de alta parte ei au incercat sa treaca pragul realitatii imediate si sa patrunda pe tarimul magic al viselor, al suprarealului … deci al unui „real”  invizibil profanilor, neinitiatilor si  celor fara capacitatea naturala de a deslusi taina viselor.
Pentru azi am ales doua tablouri pictate de Remedios Varo, ambele inspirate de textele alchimistilor.
Cred ca cel mai popular tablou al ei il reprezinta tocmai tabloul  Alchimistul, intitulat si Useless Science, adica Stiinta Nefolositoare :)
Nu-l voi lua in discutie deoarece multe alte tablouri apartinind acestei pictorite spaniole au o valoare artistica si ezoterica superioara Alchimistului, tablou ce, printr-un concurs de imprejurari, a fost inclus in citeva cursuri predate la facultatile de psihologie din America. De aici i se trage celebritatea.
Fac o paranteza pentru a spune ca Victor Brauner a pictat si el un alchimist. O comparatie intre aceste doua picturi e interesanta si s-ar putea tranforma intr-un eseu pseudo-filozofic, pseudo-artistic si pseudo-literar de sine statator.
Prima pictura aleasa de mine se numeste Planta Insumisa (1961), adica Planta Nesupusa :)
Pentru a o vedea in detaliu dati click cu incredere pe prima imagine din blog.
Pe 8 noiembrie 2008 pictura a fost vinduta la casa de licitatii Sotheby contra sumei de 1 426 000 USD.
Un tinar om de stiinta, un hieratic  Florar Alchimist :)  cu infatisare stranie si o carnatie lipsita de freamatul singelui ce a cunoscut bucuria  simpla a vietii, sta la masa lui in laborator.

Pe masa si in jur se vad diferite vase ciudate, eprubete si plante.
El incearca sa creeze flori pe cale artificiala, insa plantele din laborator sunt lipsite de  stralucire, la fel cum fara de stralucire ii sunt parul si fata  nisipie, cu ochi ireali de mari.
Plantele Florarului Alchimist nu au clorofila, nu sunt verzi …
Sunt galben-pamintii, vestede si aproape moarte. Toata stiinta de care dispune nu poate supune materia inorganica si n-o poate transforma intr-un vegetal autentic ..
In aceasta pictura mi-a atras atentia parul.
Uitati-va bine  si sunt convinsa ca va veti da seama ca firele de par, aparent incilcite,  reprezinta de fapt niste cuvinte, formule magice secrete sau poate ecuatii matematice, scrise intr-o caligrafie ilizibila.
Urmatoarea pictura ofera o alta variatiune pe tema creatiei de laborator :)
De data aceasta e vorba de un fel de  Păsărar Alchimist.

De fapt pictura se intituleaza  Creacion de las aves (1957).
Creatia Pasarilor e o lucrare foarte interesanta  in care am descoperit mici detalii generatoare de mari semne de intrebare.

Cu ochi de bufnita si penaj colorat, acest personaj se aseamana foarte bine cu pasarile ce urmeaza sa fie facute din materiale lipsite de viata.

Si aici ne intimpina aceeasi sticlarie specifica laboratoarelor  de chimie si biologie.
Prin tuburi opace sau transparente curge vopseaua obtinuta din praf celest, caci alambicul de sticla pare sa fie racordat direct la cer si stele. Culorile se revarsa pe o paleta simpla de pictor.
Sa fie acesta un prim indiciu?

La git ii atirna o vioara cu corzile scoase afara. Corzile sunt cuplate la un dispozitiv cu care spera ca va putea darui glas zburatoarelor :  tril de privighetoare, croncanit de cioara, tanguire de mierla, tipat de bufnita, ciripit de vrabie sau pitigoi, clampanit de barza …

Prin fereastra deschisa, de undeva de afara, razele de luna patrund in camera printr-o lupa nu circulara ci tringhiulara. Cine nu cunoaste puterea magica a luminii lunii?
Oare lumina vrajita a clarului de luna va putea insufleti pasarile artificiale de pe masa din laborator?

Privind cu atentie pictura am descoperit citeva lucruri interesante.
Am observat ca personajul hibrid om-bufnita  are sase degete la picioare :)
Nu cred ca Remedios Varo a pictat intimplator sase degete, perfect vizibile,  la piciorul din stinga imaginii. Aici se ascunde precis un mesaj pe care deocamdata nu am reusit sa-l decodific. Poate ma ajuta cineva dintre voi …

Analizind cu si mai multa atentie imaginea de 2.3MB descarcata de la adresa inserata mai jos am ajuns la concluzia ca  savantul din laborator e de fapt o femeie.
Buzele senzuale, forma fina a nasului si genele arcuite, foarte frumos creionate, nu lasa loc dubiilor.
Pentru a studia toate detaliile dati click aici.

Poate ca mi se pare mie, nu stiu … dar vad o asemanare uluitor de bine camuflata.
Sub chipul de bufnita se ascunde pictorita insasi !
Am ajuns sa ma intreb daca nu cumva Remedios Varo avea sase degete la piciorul drept :)

Remedios Varo impreuna cu cel de-al doilea sot, Benjamin Peret
Si iarasi nu pot sa ma sustrag lecturilor facute in adolescenta si sa nu le pun cap la coada cu restul lecturilor de mai tirziu sau cu informatiile referitoare la simbolurile ezoterice folosite de aceasta pictorita spaniola  atit de putin cunoscuta publicului.
Nu pot sa nu-mi aduc aminte de faptul ca bufnita reprezenta simbolul orasului Atena.
Simbolistica bufnitei e foarte bogata.
Vrajitoarea Lilith, prima sotie a lui Adam, este simbolizata de o bufnita.
La egipteni hieroglifa ce reprezenta bufnita desemna litera M.
Grecii vedeau in aceasta pasare stranie simbolul intelepciunii si artei, iar romanii au transformat-o in pasare funerara.
In folclorul românesc , adeseori, bufniţa sau buha  e asociată morţii.
Tinind cont ca tabloul a fost pictat in 1957 si ca in acea perioada Remedios Varo locuia in Mexic, sunt convinsa ca ea a avut cunostinta perfecta de interpretarile vechilor civilizatii amerindiene.
Aztecii si mayaşii asociau bufnita cu distrugerea si moartea in timp ce triburile Hopi o puneau in legatura cu vrajitoria si puterile supranaturale.

Nu am de unde sa stiu la ce s-a gindit Remedios Varo atunci cind a folosit bufnita ca pe un subtil pretext pentru a-si face autoportretul … e drept ca un  autoportret invizibil privitorului de rind.

Am curajul sa afirm ca aceasta pictura, Creacion de las aves, reprezinta de fapt autoportretul ei.
Faceti-va timp sa priviti un minut 

 


Anunțuri

13 gânduri despre „creacion

  1. >Dar dacă savantul din laborator , care şi mie mi se pare a fi picoriţa însăşi , încercând şă dea viaţă păsărilor pe care le pictează , fără să ştie se transformă de fapt în pasăre ( de fapt în opera ei ) ? Poate fi artistul care creează , recreându-se pe sine…

    Apreciază

  2. >da, m-am uitat si eu cu atentie, are trasaturile unei femei. nu stiu daca e chiar pictorita dar, tinand cont ca picturile ei sunt pline de simboluri, nu m-as mira. ca sa-i descifram simbolurile cred ca ar trebui sa devenim experti in legendele arturiene, Gurgieff, Yung si Madame Blavatsky. criticii spun ca de aici isi trage ea seva in ceea ce priveste planul ideilor.

    Apreciază

  3. >@Gigi RusuIntradevar, artistul capata chip si forma artistica prin creatia sa.@literelibereAm de gind ca in viitor sa vorbesc putin si despre influentele ideatice si felul in care se reflecta ele in picturile Mariei de los Remedios Varo.Acum ca ai pomenit de legendele arthuriene ma faci sa recitesc texte pe tema asta. Anterior pomenisem de un 'ceva celtic' ce transpare din picturile ei … mi-ai dat o veriga de legatura :)

    Apreciază

  4. >Prima data am crezut ca personajul feminin se delecteaza cu creatia de…parfumuri. Erau, de fapt…flori, dar uscate, seci, inutile…Foarte inspirata alegere -x-, felicitari!An Nou cu bucurii!

    Apreciază

  5. >Multumesc, Elena :)LA MULTI ANI ! voua … si tot ce va doriti.@MirelaApropos de comentariul tau … nu am mirosit niciodata un parfum facut doar din substante chimice, fara nici un adaos de esente vegetale …( stiu ca exista asa ceva).Am speranta ca la anul vei continua seria 'parfumurilor' :)@anamariadeleanuSi eu sper ca in noul an sa pot intra fara probleme pe prorpriul blog :)Ma bucur ca esti bine …@MBDaca te referi la pictorite ce au cochetat cu simbolurile alchimice sa stii ca mai am niste nume pe 'banca de rezerve' :)

    Apreciază

  6. >M-a urmarit mereu o replica ce apare, de mai multe ori, in serialul lui David Lynch, Twin Peaks… In ton cu atmosfera acelui film, de extractie fantastica, in care sunt citeva aparitii ale unor superbe bufnitze in zbor silentios, nocturn, straniu, cineva spunea acea replica: "Bufnitzele nu sunt ce par a fi!" La multi ani si realizari frumoase!

    Apreciază

  7. >@VaniaMultumesc pentru urari.Sa ai un an mai bun decit anii trecuti si clipe placute alaturi de cei pe care-i indragesti cel mai mult :).La Multi Ani!@ElenaUn an nou cu spor, cu multe calatorii, cu spectacole reusite … si tot ceea ce iti doresti :)@supravietuitorLa Multi Ani! inca o data …@Dumitru AgachiMi-ai adus aminte de vremurile trecute in care urmaream cu sufletul la gura Twin Peaks … ( cine stie ce sunt bufnitele cu adevarat? … simbolul intelepciunii (Sophia) ? … eternul feminin? … personificarea mortii? )La Multi Ani !

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s