Remedios Varo – una mujer alucinante

Nu stiam nimic despre  Remedios Varo pina in urma cu citeva saptamini, mai bine zis pina in momentul in care am citit comentariul  lasat  de un „anonim” ce ulterior s-a autointitulat 15:41 :)

Pe numele ei adevarat  Maria de los Remedios Varo Uranga, aceasta pictorita suprarealista catalana ce s-a nascut in Spania si a murit in Mexic, reprezinta o surpriza placuta pentru oricine are norocul sa-i descopere tablourile.
Universul ei imagistic e usor de recunoscut insa nu usor de interpretat si de inteles  deoarece artista apeleaza la simboluri ce nu sunt la indemina oricui.

Biografia ei e la fel de interesanta ca picturile executate de-a lungul anilor,  de aceea cred ca e mai bine sa o fragmentez in citeva episoade, pentru a nu bombarda cititorul cu date seci.

Pentru inceput voi da citeva repere.
Remedios Varo (1908-1963) se naste in Spania unui inceput de secol, in care, a fi femeie echivala cu a fi cetatean de rangul doi.
Alaturi de o mama profund religioasa, catolica pina in maduva oaselor, si un tata ateu amator de lecturi diverse, mica Maria se va dezvolta asemenea unei flori cu radacina in doua soluri diferite.

Dar zodiile i-au fost favorabile deoarece tatal, inginer specializat in hidraulica, atras de geometrie si matematica, de vehicule fantastice de locomotie si de studiul alchimiei, un veritabil librespensador, i-a insuflat dorinta de a cunoaste tainele lumii.
Remedios Varo, ca fiică a unui liber cugetator, a patruns in lumi nebanuite, ce, mai tirziu, s-au materializat pe pinzele ei.

Transmundo (1955)

Remedios Varo isi traieste primii ani ai tineretii intr-o tara  cu o formula unica in care istoria a topit intr-un urias creuzet  ingrediente diverse : Inchizitia, civilizatia maura, evreii sefarzi, catolicismul, arhitectura araba, scrierile sufistilor, pe cele ale Kabbalistilor, spiritul aventurier al lui Cristofor Columb, puritatea lui Don Quijote de la Mancha, ideile generalului Franco …

La rindul ei devine pasionata de alchimie, de mistica, de psihanaliza, psihologie, filozofie indiana, geometrie sacra, Tarot, Kabbala, ezoterism, arta, istorie, sufism, budism, Zen, magie … vrajitorie chiar.
Cu ajutorul acestor elemente va construi un microcosmos caruia ii va ramine fidela pina la moarte.

Dorinta mamei este ca Maria sa fie educata intr-o scoala de calugarite, insa tatal o ia frecvent in calatorii de vacanta pentru a-i arata lumea adevarata ce palpita de viata.
Doi ani de zile vor calatori in nordul Africii si Spania iar in cele din urma se vor stabili la Madrid.
Aceste calatorii in locuri incarcate de istorie, mister si frumusete, o vor forma pe tinara adolescenta ce in cele din urma va lua hotarirea de a studia arta.

La virsta de saisprezece ani, odata cu terminarea studiilor de baza, evadeaza pur si simplu din minastirea unde primise o educatie solida, dar rece, pentru a se arunca cu pasiune in oceanul vietii descoperit dincolo de peretii in spatele carora se consumase mare parte din copilaria despre care rareori ii facea placere sa povesteasca.

Hacia la torre (1960)

Se numara printre primele studente ( studenti de sex feminin :) )  de la Academia de San Fernando din Madrid. Putina lume cunoaste faptul ca tot aici a invatat si Salvador Dali.
Renumitul pictor spaniol va fi considerat recalcitrant, drept care va fi exmatriculat de urgenta :)

In 1930, la virsta de douazeci si doi de ani,  Maria de los Remedios  se va casatori cu  primul ei sot, pictorul Gerardo Lizzaraga,  insa casatoria nu va dura mult.
In 1932 mariajul lor se va sfirsi prin divort.

Urmeaza ca in episodul urmator sa continui firul biografic.

I-am privit cu atentie picturile.
Rind pe rind am  identificat influente din Hieronymus Bosch, Goya, icoanele bizantine, primii pictori renascentisti, van Eyck, miniaturile de la inceputul Evului Mediu  dar si un ceva celtic pe care nu stiu in ce masura voi fi capabila sa-l pun in evidenta.

12 gânduri despre „Remedios Varo – una mujer alucinante

  1. >Multumesc. M-am inscris si eu pe Toate blogurile. E un semnal de alarma, ma gandesc la superbele tale articole si fotografii. Legea dreptului de autor te apara, dar trebuie ca tu sa ii dai in judecata si e neplacut.Voi comenta cand ma mai linistesc. O seara frumoasa!

    Apreciază

  2. >E de-a dreptul revoltator ce s-a intimplat cu textul tau !Citeam blogul celui/celei ce si-a insusit frazele pe care le-ai gindit, imaginile pe care le-ai ales, etc … si ma gindeam ca e posibil ca toate textele de pe acel blog sa fie furate de la altii …

    Apreciază

  3. >Acel om nu stie ce e acela un blog…am intrat si eu din curiozitate cand am vazut aceste comentarii pentru ca , sincer mi s-a parut imposibil ca cineva sa isi faca un blog "cu viata altuia" cum ar veni. Sper sa ti se faca dreptatea.Avand in vedere articolul mi se pare genial. Ai un talent in a-ti exprima ideeile si a le lega in fraze ce curg si ne atrag sa citim mai mult si mai mult. Te admir pentru ceea ce faci, sincer.

    Apreciază

  4. >Nu o cunoșteam prea bine pe această pictoriță suprarealistă. Mi-am amintit căutând pe net alte opere de-ale ei, de pictura ”Useless Science or the Alchemist”, pe care o admirasem cândva, fără a știi cui îi aparține.Acel ceva celtic nu rezidă oare din castelele, turnurile și turlele, chipurile și detaliul veșmântului, pe care îl regăsim în miniatura celtică medievală? Mie îmi pare că ar semăna puțin.Foarte frumos articol, ca de obicei!

    Apreciază

  5. >"Alchimistul" e cea mai mediatizata lucare a ei.In ceea ce priveste castelele si turnurile, eu am impresia ca, de la distanta, toate seamana putin intre ele, indiferent de tara : Germania, Franta, Spania, Anglia, …Cred ca mai degraba e influenta miniaturilor medievale din care s-a inspirat pictorita.Cind spun "celtic" altceva am in vedere.

    Apreciază

  6. >Timp de un minut mi-a trecut prin cap sa aleg si eu un tablou asupra altora. Ma si gandeam: Care imi place mai mult, a! e ala, ba nu, stai, si ala are, ooo, dar celalalt…Pfu, bine ca mi-a trecut!

    Apreciază

  7. >@literelibere… mi se par asa de stranii 'amantii' din tablou .Va trebui sa-l privesc mai in detaliu … si bineinteles, sa-i descoper mesajele :)@anonimUn tablou, chiar foarte reusit, rareori poate face cunostinta cu universul artistului.Mi-e foarte greu sa aleg o duzina de picturi cu care sa-mi ilustrez cele patru-cinci posturi pe care am de gind sa le scriu in continuare … toate au ceva deosebit si nu ma pot hotari asupra unora in defavoarea celorlalte :)

    Apreciază

Lasă un răspuns

