primele fisuri

Primele fisuri ale relatiei Gabriele Munter-Wassily Kandinsky trebuie cautate cu citiva ani de zile inainte de ruptura  definitiva din 1914.
Inclin sa cred ca primul razboi mondial a constituit un pretext bun pentru Kandinky de a se detasa de  „lumea veche”, o lume incapabila sa il urmeze prin catacombele unei arte  pe care el o visa total abstractizata.

In perioada 1904-1908 ei doi calatoresc foarte mult impreuna, insa dupa ce se muta la Murnau, incepind sa duca o viata in clasicul stil mic-burghez, Kandinsky simte cum nemultumirea il incolteste din toate partile.
El nu era doar un pictor, un muzician, un avocat sau un economist … desi era cite putin din fiecare.
Inainte de toate el era un teoretician al artei abstracte, si asemeni tuturor marilor teoreticieni, avea nevoie de ucenici care sa-l urmeze cu o incredere totala.
Avea nevoie sa fie admirat, si mai mult decit orice, avea nevoie de inspiratie.

Cred ca relatia lor ajunsese la un punct mort. Monotonia vietii alaturi de o femeie pentru care din zi in zi  simtea mai putin, reprezenta un semn prevestitor de rele.
Greseala Gabrielei, daca mi se permite sa o numesc asa, e greseala tuturor femeilor ce se ataseaza orbeste de un barbat : nu se pot desprinde de el chiar daca al saselea simt le spune ca ceva nu mai merge … nici chiar atunci cind evidentele devin dureroase si vizibile pentru toti cei din cercul de prieteni.
Cind intr-o relatie lipseste acea nevoie sincera de oglindire unul in celalalt, nimic nu-si mai are rostul dorit.

Analizind picturile  Gabriele Munter din perioada 1908-1914 mi-am dat seama de inconsecventa temelor si stilului.
Nu stiam daca parerea mea e obiectiva sau nu. Am inceput sa caut … si am gasit. Am gasit pe altii ce aveau aceeasi parere ca mine. Citind articolele lor am aflat ca respectiva perioada din viata celor doi nu a fost tocmai fericita.
Discutiile in contradictoriu, axate pe tema picturii, devenisera ceva la ordinea zilei.

Kandinsky o invinuia pe Gabriele ca face concesii fauvistilor si impresionistilor, ca face derogari de neiertat de la linia impusa de el si ca e incapabila sa-si formeze o personalitate artistica.

In felul lui, Kandinsky avea dreptate. Dar in acelasi timp ii evalua gresit experimentarile.
Prima imagine a blogului reprezinta un tablou pictat de Gabriele Munter in 1909.
Autoportret linga sevalet se afla in colectia Princeton University Art Museum.
Nuantele de verde si galben, amestecate pe alocuri cu rosu, reprezinta o mica surpriza pentru cei familiarizati cit de cit cu pictura ei.

Daca acest autoportret e totusi recognoscibil, urmatorul tablou, datat 1909-1910, pare luat direct din atelierul lui Cezanne.
Balansul cromatic verde-grena mi-a adus aminte de verdele din  Logodna sotilor Arnolfini, tablou pictat in 1434 de Jan Van Eyck.

 

Gabriele Munter ajunsese la un prim prag al  maturitatii artistice si cred ca multiplele cautari prin gradinile altora reprezentau in primul rind dorinta ei de independenta.

Ea nu mai era tinara si nestiutoarea eleva din clasa lui Kandinsky … iar Kandinsky isi dadea seama de acest lucru :)
Nu o mai putea modela si era perfect constient ca ea nu va ramine  pentru multa vreme ‘vioara a doua’ .  Gabriela Munter dorea sa-si cinte propria partitura.
Maestrul o pierduse pe ucenica timorata si indragostita din primele ore de clasa …

in continuare, pentru a-mi putea continua explicatiile, voi folosi la rindul meu cuvintul folosit de biografi : iritare.
Ei spun ca pictorul rus incepuse sa fie iritat de incercarile Gabrielei.
Dar ceea ce il enerveaza la culme e faptul ca aude ca in unele medii avangardiste din Germania numele Gabrielei e luat in discutie separat de numele lui.
Tinerii artisti vedeau in Gabriele Munter o pictorita independenta, talentata si deschisa spre experimentari multiple.

Nu stiu  cit de lung e drumul de la iritare la invidie. Sper totusi ca e foarte lung si ca Wassily Kandinsky nu a reusit sa-l parcurga …
Un psiholog s-ar pricepe mai bine sa intoarca pe fata si pe dos amanuntele biografice pentru a trage o concluzie.

In ciuda animozitatilor si perioadelor de raceala afectiva, Wassily incepind sa calatoreasca frecvent de unul singur, ei ramin impreuna si pun bazele curentului artistic Calaretul Albastru. Aceasta se intimpla in 1911.
Kandinsky, ajutat de Franz Marc si Gabriele Munter, editeaza Almanahul Calaretul Albastru.

Desi au lucrat trei persoane, Gabriele executind personal o serie de litografii, daca nu ma insel, pe coperta lucrarii sunt trecute doar doua nume : Wassily Kandinski si Franz Marc.

Am incercat sa intru in pielea unei pictorite din acea perioada si sa-mi imaginez cum as fi reactionat la auzul parerii criticului de arta  Karl Scheffler.

Iata ce spunea el in 1908:

Since woman cannot be original, she can only attach herself to men’s art. She is the imitatrix par excellence, the empathizer who sentimentalizes and disguises manly art forms. In Goethe’s words, she „is not capable of a single idea” and „takes the knowledge and experience of man as ready-made and adorns herself with it.” She is the born dilettante.
Nu doresc sa mai adaug nimic
Anunțuri

4 gânduri despre „primele fisuri

  1. >Karl Scheffler suferea de o boala grea, teoretizata, legiferata si canonizata de-alungul mileniilor: misoginismul. cine-l mai ia azi in serios? cat despre Gabriele, intr-adevar, unele femei nu pot renunta sa fie iubite. sunt pana la capat victimele acestei iluzii.

    Apreciază

  2. >Se spune ca artistii se dispretuiesc intre ei, ca sunt invidiosi pana la ura pe opera confratilor… Nu cred. Adevaratii artisti apreciaza munca unui alt artist bun, mai bun sau chiar mai putin bun, dar care promite. In schimb criticii sunt adesea rautaciosi…Cred ca sunt , intradevar, "artistii" care nu au reusit sa faca arta!

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s