şarada lui Mark Kostabi

Am intitulat acest post ” şarada lui Mark Kostabi ”  deoarece nu am putut evita asocierea cu   ” şarada lui Rafal Olbinski „.
Elementul de legatura intre cele doua lucrari l-a constituit pisica :) … si o spun la modul foarte serios.

Am privit cu atentie incercind sa prind esenta momentului si a mesajului.

EL sta la calculator,  cu nelipsita ceasca de cafea in fata. Lumina monitorului ii cade pe chip.  EL e cu totul prins de lumea virtuala l-a care si-a cuplat intelectul, poate chiar si afectul.
Fizic, EL face parte din tablou, pshihic insa,  e cu totul in alta parte.

Jos, linga masa, vedem o servieta de tip diplomat, element pe care Mark Kostabi il va introduce frecvent in compozitiile sale picturale.

EA vorbeste la telefon.
O alta preconceptie sablonarda desprinsa din folclorul urban …  si ce importanta mai are faptul ca diverse firme de servicii telefonice au dat publicitatii statistici care arata ca abonatii-barbati au mai multe minute lunare de convorbire  decit abonatii-femei?!
Societatea noastra, pe care ne place sa o numim post-moderna, e plina inca de prejudecati ce tin de Evul Mediu.

Un al TREILEA ii priveste pe amindoi din spatele unor pagini.
Inclin sa cred ca e cineva in virsta si de moda veche, cineva ce nu a putut inlocui hartia cu formatul electronic, caci daca ar fi putut, si-ar fi citit  ziarul preferat din webpage.

Nu stiu daca ei sunt intr-o casa cu arhitectura moderna sau intr-un yacht, caci prin ferestrele de tip hublou se vede un pod si niste zgârie nori pe tarm.

Dar ceea ce ma intriga in tablou, e pisica. Tot pisica m-a intrigat si in tabloul lui Olbinski.
In tabloul lui Kostabi, EL si EA sunt lipsiti de trasaturi faciale, iar prezenta celui de-al TREILEA  e intuita doar,  in spatele paginilor fara rinduri scrise.

In compozitia grafica de fata, pisica e singurul personaj „cu ochi”.
E o pisica vie ce da o nota de veridicitate scenei ( si de abia acum imi dau seama cit de pertinent e comentariul facut de Elena Agachi la sarada lui Rafal Olbinski).  EL si EA, desi fiinte umane, par a fi goi si lipsiti de continut.
Veti spune poate ca e vorba de alienarea omului modern, tipizat, masinizat, automatizat, cu sentimente reglate in ritmul replicilor stereotipe din filmele americane, fara identitate rasiala, fara o identitate sufleteasca  precisa

Conundrele lui Mark Kostabi, de cele mai multe ori gri, sunt lipsiti de cele mai elementare trasaturi, insa tocmai lipsa lor, desi in primul moment ma face sa ma gindesc la niste produse de serie iesite de pe banda rulanta, in momentele urmatoare imi pun imaginatia la grele incercari.

Poate ca EL chiar si-a pierdut sufletul, pe care  l-a declarat nul, fara sa ofere gasitorului vreo recompensa, insa eu refuz sa cred ca e asa :)

Tentatia de a tese o poveste personajelor din lucrarile lui Kostabi  nu o pot anihila cu nici un chip.

26 de gânduri despre “şarada lui Mark Kostabi

  1. >Aduce a Chirico, dar fără umbra aceea compactă. Aceeaşi atmosferă rarefiată de viaţă, enigmatică, eviscerată de substanţă. Marilor teme le-au luat locul banalele ocupaţii urbane. Inedit prim-planul cu cadrul tăiat al mâinii care ţine ziarul.Procesul de dezumanizare a reprezentării e inevitabil ca şi omul însuşi, "omul fără însuşir".Totul este artificial, cromatica imită, din păcate, configuraţia imaginii produsă pe calculator.

    Apreciază

  2. >As incerca o alta interpretare posibila a tabloului semnat de Mark Kostabi.Incaperea este mai degraba un birou de firma, localizat intr-o cladire solid ancorata in arhitectura metropolei si nu pe un yacht de lux.Cine si-ar aduce dupa el pe yacht pisica de acasa? Inclin sa cred ca nu e o parte a locuintei de domiciliu, datorita absentei oricarui element suplimentar de decor – oglinda, flori, tablouri, draperii, perdele.Nu exista pe jos decat o mocheta gri-sobolan, impersonala, tipica pentru interiorul de birou.Personajele umane sunt interesante si sunt animate de relatii de colaborare-subordonare.Barbatul ce lucreaza seara tarziu la laptop este seful ce verifica situatiile firmei, femeia din spatele sau – asistenta personala ce mentine telefonic comunicarea cu potentialii clienti, iar barbatul al doilea citind ziarul este asociatul/patronul/clientul ce asteapata detasat solutionarea problemelor aparute.Pisica neagra din capul scarilor fara balustrada vegheaza intreaga atmosfera oficiala din punctul cel mai inalt al camerei.Este elementul-capriciu cel mai dinamic al tabloului, apartine unuia dintre personaje si pare sa tina totul sub control.

    Apreciază

  3. >@tedicomanIntr-o prima perioada, Mark Kostabi a fost influentat mult de Chirico.Voi vorbi si despre aceste influente …@pescarusul argintiuMie mi se pare o scena dintr-o locuinta particulara, nu dintr-un birou.Cine isi aduce pisica la birou?! :)

    Apreciază

  4. >1. Pisica ar putea foarte bine functiona ca si simbol, avand in vedere ca este singra creatura care are fata (ochi etc.). Asadar nu vad de ce nu ar fi posibila prezenta unei "pisici" intr-un "birou".2. Daca ne uitam bine, pisica nu are umbra. La fel si scarile pe care sta. Lumina bate din dreapta asa ca ar fi trebuit sa existe umbra – vezi umbra presupusei femei (?). Asadar, e poate fi pictata pe perete.3. Lipsa usii de la intrare sugereaza mai degraba un birou, deschis oricui, decat un spatiu privat.4. "Veti spune poate ca" – defel. Iar tipul care citeste ziarul nu are, in fapt, nimic scris in fata ochilor. Asadar ziarul ar putea fi un corespondent al ecranului de laptop – poate ca acolo se afla vreu text, dar daca nu-l putem vedea e ca si cum nu exista.Intrebare: care este diferenta dintre "el" – absent pentru ca interactioneaza cu computerul – si "ea" (?) – care vb la telefon?! Nu este oare la fel de absenta ca si el? De ce doar el este considerat a fi absent in interpretarea ta?P.S. In fragmentul cu prejudecatile te cam apropii de ceea ce scriam altadata referitor la mostenirea augustiniana si importanta acestui autor pentru identificarea unor realitati, chiar si contemporane, in peisajul european (mai ales est-european). E important sa stii de unde provin.

    Apreciază

  5. >Ai dreptate, pisica functioneaza ca simbol. De asta m-am convins pe parcurs. Dar ce anume vrea sa simbolizeze? Vad foarte clar ca cel de-al treilea personaj tine in mina niste pagini. Ca paginile sunt nescrise … e o alta poveste. Ar putea semnifica faptul ca stirile din ziare reprezinta nimicuri, lucruri repetabile, birfe si can-canuri … ceva ce, chiar daca nu ar fi citit, nu ar produce nici o paguba intelectuala cititorului.Femeia e si ea pe jumatate absenta, insa mai putin absenta decit barbatul, cred.Arhitectura incaperii nu trebuie privita prin prisma arhitecturii locuintelor clasice sau a celor din spatiul european..Ar putea fi vorba de o camera cu terasa, cu vedere inspre ocean… cam asa arata vilele prin California.Nu tin minte in ce text te-ai referit la "mostenirea augustiniana cu privire la prejudecati".Ca sa fiu mai clara : nu stiu ce inseamna expresia pusa in ghilimele.Prejudecatile exista cu duiumul peste tot, chiar si in societatile foarte dezvoltate economic.Dar daca tu insisti sa pui intr-o lumina defavorabila spatiul estic (de religie ortodoxa), cu cel vestic (in special cel preponderent protestant), nu te pot opri.Prejudecatile si preconceptiile functioneaza cu succes si la atei … :)

    Apreciază

  6. >Nu sunt ateu, dar imi recunosc preconceptiile referitoare la confesiunea ortodoxa. Asta este, nu sunt perfect. Dar inca astept proba contrarie care sa ma convinga de faptul ca ortodoxia modern-contemporana (cu care identific spatiul "estic / balcanic" [RO, GR, BU, RUS…], exceptiile fiind prea infime pentru a putea fi luate in calcul) nu inseamna numai inapoiere cultural-sociala. Deocamdata nu am o asemenea proba… Si recunosc ca uneori e trist.P.S. Chestiunea cu Augustin a fost pusa in postul Love S(t)ory.P.P.S. Sigur ca ma poti opri: imi pui interdictie pe IP si nu comentez nimic.

    Apreciază

  7. >@Lanternativa"Dar inca astept proba contrarie care sa ma convinga de faptul ca ortodoxia modern-contemporana (cu care identific spatiul "estic / balcanic" [RO, GR, BU, RUS…], exceptiile fiind prea infime pentru a putea fi luate in calcul) nu inseamna numai inapoiere cultural-sociala."Pe mine chestiunea asta ma depaseste, si in general evit sa fac polemica religioasa pe blog deoarece m-am convins ca e un lucru inutil.Presupun ca la exceptii ai incadrat Finlanda….. nu ma ocup cu punerea de interdictii :)Scuze ca nu-ti raspund si la celelalte, insa pe moment sunt prinsa cu setarea computerului.A fost virusat, i-am schimbat Windowsul, am renuntat la IE si mi-am instalat Firefox.Mi-am dat peste cap toate fonturile … de dimineata doar cu asta ma ocup!@literelibereMultumesc ca m-ai anuntat. Traiesc cu impresia ca sunt probleme cu setarea. O tot schimb dar nu observ diferente vizibile.Voi incerca si miine de la serviciu.Acum am modificat unele fonturi. Se observa ceva in bine? … imi pare rau ca nu poti citi.

    Apreciază

  8. >Si eu caut sa evit polemica religioasa (confesionala) / politica cat pot de mult – atat pe blogul meu cat si, sau mai ales, pe blogurile altor persoane.Ha, inca mai lucrai cu IE?! Incredibil :) Eu am si uitat cum arata…Acum blogul se poate citi mult mai bine decat inainte – chiar si pentru un chior ca mine!

    Apreciază

  9. >Prima data am vazut pisica. A doua oara iar pisica. NU e pisica centrul de interes aici, dar eu vad, in pimul rand, pisica. Apoi personajul cu paginile. Barbatul e cam absent si abia intr-un final, apare si femeia, care cred ca e situata, totusi, ca centru de interes in lucrare. Ramane pisica.O seara frumoasa!

    Apreciază

  10. >aţi "analizat" atît de "tehnic" totul încît eu, care "văd" doar poveşti triste,o să mă abţin…mai ales, clar fiind ce-i cu pisica aia, restul e doar singurătate în doi şi-un dumnezeu care le "citeşte destinul":)

    Apreciază

  11. >eu nu sunt adepta 'discutiilor/comunicarii gen forum, dar un blog deosebit face ca si cei care trec sau lasa un semn pe aici sa fie putin mai altfel; unii se intrec in cuvinte pina uita ideea, altii isi stapinesc cu greu orgoliile, iar cei mai multi primmesc raspunsuri lamuritoare si pertinente de la autotul postarii nu sunt ateu, sunt de religie ortodoxa, mu-am propus de citeva zile sa il'studiez' -cind am timp – mai atent pe Augustin si ma intreb si eu adesea asemeni dlui M Cartarescu, de ce noi, singurii latini, intr-o 'mare/ lume slava', suntem ortodocsi {stiu despre Sf Andreu!}; in legatura cu tabloul, eu ma intreb de ce pisica – personaj/element intilnit si in aalter sarade- sta in capul SCARILOR de linga un zid (ce ar suplini lipsa balustradei, care in acest cadru, cred ca ar schimba sensul… saradei..amanunt neinsemnat, de vreme ce nu a fost amintit]

    Apreciază

  12. >pentru pisica n-am niciun dubiu ca e pisica dar pentru celelalte personaje nu stiu cum ai ajuns tu la concluzia ca cel de la calculator e barbat si cel care vorbeste la telefon e femeie :)eu cred ca toate trei personajele nu sunt decat niste pretexte pentru a pune in evidenta pisica :)

    Apreciază

  13. >@CELLAAm analizat foarte tehnic si ne-am pierdut in evidente.Multumesc inca o data pentru Sankt Petersburg :)@LanternativaAm recitit comentariile anterioare, de la acest post si cele de la Love S(t)ory, insa nu reusesc sa fac legatura dintre conceptiile lui Augustin si ideile (mele) generate de picturile lui Kostabi …Cred ca sunt prea obosita dupa o vacanta indelungata :)@sisifTotusi blogurile reprezinta cea mai adevarata platforma de comunicare, de la persoana la persoana, fara interventia nici unui moderator (asa cum se intimpla pe forumuri).Intrebarea ta e foarte buna : de ce sta pisica in capul scarilor?@Mirela PeteMultumesc pentru linkuri. Esti foarte prompta, ca de obicei :)@literelibereAceasta e ultima setare de fonturi si sper sa fi multumit pe toata lumea :)Mi se pare evident ca personajul cu telefonul in mina e femeie. O da de gol forma rotunjita a corpului.Se mai indoieste cineva ca ar fi asa?Voi reusiti sa vedeti "comentariile recente" din dreapta paginii ? Eu nu reusesc sa le vizualizez.

    Apreciază

  14. >Ti-am lasat raspunsul (cu Negrau)…Ai dreptate, dar pentru creatie trebuie si conditii spirituale, nu doar materiale, NOI nici asta nu avem…E femeie, iar cel asezat pare barbat, chiar daca nu e sigur, eu asa vad personajele….Pisica, acuma chiar….NU e motan, e femela. Nu am glumit. Seara buna!

    Apreciază

  15. >Desi cam tardiv, as face si eu un mic exercitiu de interpretare legat de pisica. Cred ca sunt doua posibile explicatii pentru faptul ca este plasata mai sus decat celelalte personaje. Prima ar fi dorinta autorului de a sugera o anumita superioritate a pisicii (de unde si ochii), aceasta fiind mai aproape de natura si legile ei decat omul… A doua explicatie este mult mai banala, respectiv aerul de sus este mai cald iar pisicile apreciaza in general acest aspect. Sa speram ca despre asta a fost vorba. :) In rest, nu vreau sa zic ca ar putea sa aduca ghinion, dar totusi este neagra…

    Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.