artă, istorie … psihologie

 

Pe la inceputul primaverii am avut sansa sa gasesc o carte interesanta pe care am citit-o si răscitit-o cu mare placere si interes.
E vorba de o text scris de o echipa de la National Gallery of Art din Washington, si contrar a ceea ce m-am asteptat, am descoperit  ceva extrem de ‘citibil’. Nu are nimic scorţos si rece, ba dimpotriva, e scris  intr-un stil incredibil de simplu si atragator.

Lucrarea de 165 de pagini, ilustrata din plin cu reproduceri color dupa tablourile de la galeria mai sus mentionata, si nu numai, analizeaza vârsta de aur a picturii olandeze.

Autorii studiului iau in discutie legatura dintre subiectele tablourilor si ascensiunea economica a Olandei.
Tabele statistice, pe ani si orase, ne prezinta numarul atelierelor producatoare de tesaturi, sapun, hârtie, bere, tutun, obiecte de ceramica, pânze de corabii, al morilor de vânt, al santierelor navale, tăbăcăriilor, tipografiilor, distilăriilor, fabricilor de zahăr, …
O alta comparatie interesanta o reprezinta cea a numarul negutatorilor de grâne, produse lactate, peşte, săpun, zahăr, mătase, cherestea, vin si bere … .
Ca repere se iau anii 1585 si 1631 iar in tabel au fost listati doar negustorii ce isi trimiteau marfurile in afara granitelor.

Citind mai departe, descoperim ca lupta pentru independenta a olandezilor de sub dominatia spaniola a fost accentuata foarte mult de puterea economica obtinuta de Ţările de Jos.
O sectiune a cartii prezinta felul in care pictorii momentului au captat acest eveniment important din istoria tarii lor.
Alt capitol prezinta pe larg mostenirea olandeza a Americii, luind in discutie aspecte mai putin mediatizate in Europa.
Dar nici influentele orientale si impactul marfurilor aduse din Orient, nu sunt uitate.

Artistii acelei perioade s-au intrecut in a aduce pe pinzele lor portelanurile chinezesti, covoarele persane, evantaie si matasuri scumpe din Extremul Orient sau Asia de Sud-Est, instrumente muzicale, blanuri, satinuri viu colorate, muselina stravezie, dantela inspumata, flori exotice, plante tropicale, argintarie de lux, perle, fildes si obiecte de cristal …
Prosperitatea celor ce dadeau comenzi pentru tablouri, dar si sumele cistigate de pictorii din diferite ghilde, se pot deduce cu usurinta.

In acele timpuri, pictura reprezenta una din cele mai respectabile meserii, iar pentru a ajunge membru de ghilda, pictorii faceau  ucenicii indelungate in atelierile marilor maestri, adesea mai mult de zece ani.
Statisticile dezvaluie faptul ca in jurul anului 1650, in zona Tarilor de Jos, existau circa 650-750 de pictori activi, ceea ce inseamna un pictor la fiecare 2000-3000 de locuitori. O cifra cu adevarat impresionanta ce demonstreaza fara putinta de tagada importanta picturii in Olanda si Flandra.

Cei ce sunt interesati de peisaje,  panorame citadine, arhitectura palatelor, primariilor si catedralelor, nu vor fi dezamagiti.
Un intreg capitol este dedicat exclusiv acestui subiect.

Scene din viata taranilor si oamenilor simpli, pieţele de tot felul, târgurile si ospeţele, nu lipsesc din filele cartii. Ilustratiile alese sunt cu adevarat foarte diverse.

O sectiune restrinsa este dedicata picturii de inspiratie religioasa si mitologica, punctindu-se pe inovatiile in domeniu aduse de artistii olandezi si flamanzi.

Nu lipsesc nici peisajele marine, naturile moarte si bineinteles portretele, discutate foarte pe larg si in detaliu.

Toate acestea sunt tratate in sectiuni separate ilustrate din plin cu reproduceri dupa tablouri, insotite de comentariile  specialistilor galeriei din Washington.

E cunoscut faptul ca multe din tablourile Evului Mediu reprezinta adevarate şarade. La pag 61 a cartii asistam la o demonstratie inedita :  cum se face ‘dezlegarea’  ghicitorii oferita de tablou :)

Nu lipsesc nici sfaturile.
Pentru a exemplifica am ales poveţele date de van Mander ucenicilor tineri ce doreau sa mearga sa se perfectioneze in Italia ( pag 42 ).

„Nu irosi timpul.
Nu te imbata si nu te bate.
Nu te lasa prins in mrejele unei vieti imorale.

Pictorii apartin mediilor in care traiesc printii si persoanele educate.
Ei trebuie sa se poarte politicos cu ceilalti artisti, colegi.
Asculta criticile chiar daca vin din partea oamenilor simpli.
Sa nu te intristezi si sa nu te enervezi la auzul criticilor aspre.
Nu da mare atentie greselilor comise de maestrul tau.
Multumeste lui Dumnezeu pentru talentul tau si nu te indoi ca il ai.


Nu te indragosti de tinar si nu te casatori devreme.
Mireasa trebuie sa fie cu cel putin zece ani mai tinara decit mirele.
Cind calatoresti sa ocolesti hanurile mici si sa te feresti sa dai bani cu imprumut compatriotilor tai aflati in tari straine.
Intotdeauna sa inspectezi cu grija asternuturile.
Din doua motive sa eviti prostituatele :
– este un pacat
– ele te imbolnavesc


Ai mare grija atunci cind calatoresti in Italia pentru ca acolo exista atitea posibilitati de a-ti pierde banii sau de a-i cheltui aiurea.
Cutitele si sarlatanii au limbile fine.

Demonstreaza-le italienilor ca se inseala atunci cind afirma ca flamanzii nu sunt in stare sa picteze figuri umane. ( .. :), mi-a placut la nebunie povaţa asta)
La Roma sa inveti desenul, la Venetia, pictura.


O ultima precizare, maninca devreme micul dejun si evita melancolia. ”

Cartea e ilustrata cu reproduceri dupa tablouri de Rembrandt, Vermeer, Jan Steen, Frans Haals, Gabriel Metsu, Pieter Bruegel cel Batran, Adriaen Brouwer, Pieter Claesz, Judith Leyster, Gerrit van Honthorst, Pieter de Hooch, Jan Davidsz de Heem, Govaert Flinck, Pieter Codde, Hendrick Goltzius, Adriaen van Ostade, Gerrit Dou, Willem Claesz Heda, … si altii.

Majoritatea imaginilor reprezinta picturi din colectia de la Washington, insa sunt incluse si citeva picturi aflate in muzee europene.

Aceasta nu e o carte de arta, nici de istorie, nici de psihologie a picturii … desi e cite putin din toate :)
http://www.divshare.com/download/8512839-6e8

imagine  (coperta cartii) – Willem Claesz Heda

National Gallery of Art, Washington  

    

Anunțuri

4 gânduri despre „artă, istorie … psihologie

  1. Pingback: Istoria Brailei,Despre Braila,Evenimente Braila

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s