Rembrandt, sau nu ?

 

La Castelul Regal din Varşovia se gaseste o pictura in culori ruginii de o delicateţe speciala.
Tinara fata, abia intrata in adolescenţă, dar cu o privire foarte serioasa, isi sprijina miinile pe rama tabloului privindu-ne candid de la secole distanta.

Din aceasta cauza pictura a fost denumita The Girl in a Picture Frame, desi un al doilea nume, The Jewish Bride/Mireasa Evreică, a fost pus in circulatie.
Cea de a doua denumire e mai putin uzitata, pentru a nu da prilejul la confuzii cu The Jewish Bride de la Rijksmuseum din Amsterdam.

Pictura se afla in posesia galeriei de arta a renumitului castel din Varsovia, alaturi de alte trei lucrari ce îi sunt atribuite lui Rembrandt.

Azi ma voi opri la doua din ele deoarece se presupune ca ar exista o legatura intre personajele pictate.
The Scholar at the Lectern denumit si The Father of the Jewish Bride, asemenea primului tablou, nu e semnat, insa expertii in arta olandeza au gasit suficiente argumente si detalii care demonstreaza faptul ca ambele tablouri au fost pictate de Rembrandt.
Bineinteles ca exista si voci contra care afirma ca autorul tablourilor ar fi un ucenic din atelierul acestuia, nu marele maestru in persoana.


 

Nuanţele acestea de lemn afumat, de castane coapte si cognac vechi, de zahăr ars si ciocolată amăruie, dau o nota aparte celor doua chipuri.
Ce importanţă are daca au fost pictate de celebrul pictor olandez sau de un ucenic ?
Cu ce si-ar pierde din valoarea estetică tânara mireasă, parca prea tânăra pentru a se casatori, daca s-ar demonstra ca tabloul a fost pictat de altcineva?
Cu nimic, zic eu.
Societatea consumista in care traim prea s-a obisnuit sa vâneze doar semnaturi celebre, sa faca plasamente si investitii in arta … nu sa cumpere opere de arta.
Se platesc sume uriaşe pentru lucrari mai putin reusite ale unor artisti ilustri  în timp ce tablouri superbe pictate de anonimi zac prin palate, mânăstiri, capele uitate de lume, universităţi cu iz de Ev Mediu, reşedinţe particulare, cabinete de ministri, biblioteci de academii şi chiar in depozitele unor muzee de renume.

Propun un exercitiu extrem de simplu.

Macar pentru un minut sa facem abstracţie de autor si sa-i privim doar tablourile :)
Cu aceasta vizita in Polonia închei cea de a treia serie a  Frumoaselor Estului, ciclu dedicat picturilor aflate in muzeele si galeriile  fostului Bloc de Est.

http://staff.science.uva.nl/~fjseins/RembrandtCatalogue/
http://staff.science.uva.nl/~fjseins/RembrandtCatalogue/r_1660_1669.html

12 gânduri despre „Rembrandt, sau nu ?

  1. >nu sunt un bun cunascator al artei, dar imi pace; si pentru ca e vorba de Rembrandt, as avea o intrebare: Saskia, sotia sa, este gazduita in vreun muzeu din Est? acea Flora care i-a facut un portret, a exisat cu adevarat, sau este tot R. ?poate ati scris deha despre asta, dar eu din pacate, nu timp sa citesc tot mai trec pe aici cind am timp

    Apreciază

  2. >Buna seara,-X-, nu-mi dau seama, Rembrandt a avut atatia elevi eminenti, mie imi place mult…poate fi chiar maestrul, sau unul din elevii sai sau un alt maestru al clar-obscurului…e frumos!Vino si pe la mine, daca ai timp, am feroneria Art Nouveau si emotii, imi place, dar genul nu e prea apreciat…sa vedem! o seara frumoasa! :P

    Apreciază

  3. >@horia:), astept detaliile.@Mirela PeteDin moment ce tabloul e frumos si place unora ce il admira fara rezerve, mi se pare ridicol ca acest tablou sa fie 'admirat' de altii doar in situatia in care citiva experti ii elibereaza un certificat de autenticitate.Societatea din ziua de azi e periculos de ridicola. Ar fi in stare sa arunce in uitare mici capodopere doar pentru faptul ca nu sunt semnate si autentificate …Mi-a placut ce-ai scris despre balustrade :) … am si eu ceva in plan pentru unul din blogurile urmatoare …Cine doreste informatii si imagini despre stilul Art Nouveau al feroneriei, le poate gasi pe blogul Mirelei :http://mirelapete.dexign.ro/2009/09/feroneria-art-nouveau-sau-dantele-din-fier-vegetal/

    Apreciază

  4. >Bună dimineaţa! Ai dreptate, dacă ne vom ghida exclcusiv după "marile semnături", nu vom mai vedea…MARILE OPERE DE ARTĂ! Abia aştept să văd ce planuri ai cu balustradele, sigur sunt excepţionale!L-am asortat pe Horta cu Rahmaninov, mai mult după perioadă, decât dupa stil…dar merge!O zi bună!

    Apreciază

  5. >Buna Mirela :)Scuze, dar cred ca nu m-am exprimat suficient de clar. Nu era vorba de balustrade.Am in plan sa scriu ceva despre un pictor care a pictat in maniera simbolista/Art Nouveau.Rahmaninov e o alegere perfecta …

    Apreciază

  6. >cred ca important e ce-ti spune tabloul, nu neaparat ce-ti spune numele artistului, ca sa poti admira o pictura. daca e valoroasa merita sa iasa la lumina.PS. feroneria Art Nouveau despre care vorbea Mirela se poate vedea undeva pe vreun blog? am dat clik pe numlele ei dar nu se intampla nimic.

    Apreciază

  7. >Buna, -X-, si eu ma gandeam la un pictor, am si trecut in articol intentia, nominal, dar sunt curioasa la cine te gandeai tu! Eu as fi chiar incantata sa vorbim despre acelasi. Mi se apre interesant sa vedem un artist din mai multe perspective, niciodata nu impartasesc in unanimitate parerea criticii, uneoi NU o impartasesc deloc! Dovada ca mie Guimard imi place mai mult decat Horta si am argumente, dar nu pe blog. O seara frumoasa! :)

    Apreciază

  8. Pingback: -X- » Blog Archive » Rembrandt .. picturi din tinerețe

Lasă un răspuns

