de la Wittenberg la Tbilisi


Propun o scurta calatorie pina la Tbilisi, capitala Gruziei, oras despre care se stiu mai putine lucruri.
Aceast tinut din muntii Caucazului, cunoscut sub denumirea de Gruzia, Georgia sau Iveria (locul de unde a venit si Antim Ivireanul), e de o frumusete geografica spectaculara.
Dar nu pentru privelisti panoramice sau peisaje montane va invit in Gruzia ci pentru a va face cunostinta cu tabloul unui pictor german.

 
 

 
E vorba de Proxeneta/Procuress, pictura realizata de Lucas Cranach cel Batran, tablou furat in 1994, recuperat de politia georgiana in 2004 si de fapt cel mai valoros tablou din Galeria Nationala a orasului Tbilisi.

Anterior spuneam ca in seria de postări adunate sub titlul Frumoasele Estului voi vorbi despre anumite tablouri care imi plac si care se afla in muzee din fostele tari de est.

Azi voi incalca aceasta regula :). Tabloul de azi nu-mi place in sensul in care imi plac alte tablouri insa consider ca Lucas Cranach cel Batran s-a intrecut pe sine atunci cind a zugravit chipul proxenetei, al codoasei …

Citeva informatii despre autor sunt absolut necesare.
In primul rind vreau sa zic ca aceasta pictura a fost executata in ultima treime a vietii artistului german, artist ce l-a zugravit in mai multe rinduri pe Martin Luther, parintele Reformei.

Lucas Cranach cel Batran (1472-1553), pictor din perioada Renasterii germane, a fost un cetatean respectabil, membru in consiliul primariei orasului Wittenberg, apoi primar al aceluiasi oras, martor la casatoria lui Martin Luther cu Katharina von Bora, prieten cu multe personalitati influente din epoca sa.

A pictat cu predilectie portrete dar si multe tablouri de inspiratie religioase si piese de altar. Poate de aceea subiectul acestui tablou m-a luat prin surprindere. Cercetind mai in amanunt am descoperit multe lucruri interesante pe care intentionez sa le iau in discutie in viitor :)

Comparind Proxeneta lui Vermeer, despre care am vorbit deja, cu cea pictata de Cranach, realizez inca o data cit de uman a vazut pictorul olandez personajele sale negative, in comparatie cu pictorul german.
Uritenia codoasei lui Cranach e de-a dreptul apocaliptica. Seamana cu o reptila sau cu o sopirla, iar fata ce urmeaza sa-l insoteasca pe barbatul ce ofera punga de bani are trasaturi de avorton.

Nu doresc sa comentez lucrarea. Imaginea vorbeste de la sine.

Vreau sa mai spun doua lucruri.
Primul se refera la imbracamintea proxenetei.
Daca veti analiza costumatia personajelor feminine pictate de Cranach veti observa ca un anume model de rochie revine mereu in tablourile sale, de parca femeile epocii lui aveau lipsa de imaginatie in ceea ce priveste croiala vesmintelor.
Nu puteam intelege de ce se complacea sa le picteze la fel. Intre timp am ajuns sa cred ca aceste femei cu parul roscat, imbracate invariabil in rochii identice in culori ce merg de la ocru la rosu incandescent, indulcite de tonuri elegante de chihlimbar, reprezinta idealul sau de frumusete.
Judith, Salomeea (varianta de la muzeul din Budapesta), Lucretia chiar … toate sunt imbracate cu clasica rochie pe care o poarta printesa cu floare de nu-ma-uita de la palatul Wilanów din Cracovia sau cele trei printese saxone de la muzeul din Viena :)

Al doilea lucru care mi-a atras atentia are legatura cu Hitler.
Complaining to Venus a facut parte din colectia privata a Fuhrerului german si a constituit una din preferintele lui in materie de arta. La ora actuala lucrarea se afla expusa la National Gallery din Londra.

In incheiere revin la tabloul de la Tbilisi. Nu pot sa-l privesc fara sa zimbesc.
Am alergat mult pe net pina sa gasesc o imagine multumitoare. Dar s-a meritat!
Nu ezitati sa dati click aici :)

Anunțuri

6 gânduri despre „de la Wittenberg la Tbilisi

  1. >Tanara din planul secund e o aspiranta la postura babei, au aceeasi expresie, doar varsta difera… Aceeasi privire…Cred ca asta e infricosator in tablou: doua femei CARE NU AU CUNOSCUT NICIODATA IUBIREA.

    Apreciază

  2. >Scuze ca raspund cu intirziere, dar asta e una din zilele acelea in care mi-am consumat energia fara sa reusesc sa fac ceva util :)Si pe mine m-a frapat lipsa de 'umanitate ' a personajelor pictate de Cranach.Ai spus foarte bine la ce se reduce mesajul tabloului.

    Apreciază

  3. >da, e adevarat, cele doua femei sunt monstruoase. numai personajul masculin pare uman. pictorul l-a apreciat ca fiind un personaj pozitiv din punct de vedere moral:).

    Apreciază

  4. >oceania, Proxeneta e demna de luat ca model intr-un film cu Godzila :)Nu stiu ce parere aveti voi insa mie personajul masculin mi se pare ca are o figura tipica de fraier :)

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s