John Singer Sargent, portretist … dar nu numai

 

Nu mai stiu cind, unde si in ce circumstante am auzit pentru prima oara numele lui John Singer Sargent (1856-1925) si nici de prima pictura semnata de el nu-mi aduc aminte.
Cert e ca atunci cind se discuta despre acest pictor impresionist american se rostesc imediat trei nume :
Madame X ,
Lady Agnew of Lochnaw ,
Nonchaloir (Odihna).
Acestea reprezinta trei lucrari cheie cu care orice incepator incearca sa-i descifreze opera si sa se orienteze in cimpul sau pictural.
Cine se va limita numai la aceste trei tablouri, sau la portrete in general, nu-l va intelege niciodata pe Sargent.
Tablourile mai sus enumerate nu ma incinta in cine stie ce masura. Pe parcurs voi vorbi despre lucrarile care-mi plac si cred ca imi vor trebui vreo sase-sapte posturi pentru a-mi dezvalui preferintele.
John Singer Sargent e considerat cel mai talentat portretist al timpului sau, si desi a pictat numeroase portrete, atit in ulei cit si acuarele, el are si o serie de peisaje citadine si cadre naturale de o surprinzatoare prospetime si noutate a perspectivei.
Nu vreau sa plictisesc pe nimeni cu o lista interminabila de dame bine, femei din inalta societate si burgheze atragatoare ce i-au comandat tablouri.
Sargent a pictat enorm de multe portrete feminine. De exemplu numai pentru familia bogatului negustor de arta Asher Wertheimer a realizat citeva duzini de tablouri, insa dintre toate se remarca cele in care a surprins-o pe Armina Wertheimer, fiica acestuia, o evreica electrizanta.
Dar pictorul are si o serie de portrete masculine notabile. I-a pus pe pinza pe sculptorul August Rodin, presedintele Theodor Roosvelt, scriitorul Robert Louis Stevenson, pictorul Claude Monet sau magnatul John.D Rockefeller.
Azi ma voi opri la aceasta fata cu undita, Girl Fishing …
Imi place unduirea albastrului, reflexia ruginiului si stralucirea albului din tablou.
Daca as spune ca se aude o muzica in fundal nu cred ca as spune o noutate :)
Tabloul e muzical in esenta lui iar culorile se leagana in ritmul unei muzici line.

Girl Fishing (imagine cu o rezolutie mai buna)

Va voi spune o ciudatenie careia i-am cazut prada cu multi ani in urma.
Imi plac pictorii si fotografii ce isi surprind personajele din spate.
Faptul ca nu li se vede faţa induce o unda de mister si da posibilitatea privitorului sa finiseze tabloul sau sa-l repicteze folosindu-si imaginatia si preferintele.

Am pe hardul computerului o veritabila galerie de astfel de tablouri. Personaje vazute din spate, fara chip insa cu multa personalitate :) … personaje ce ramin in memorie tocmai datorita faptului ca rascolesc intr-un mod brutal sensibilitatea si curiozitatea privitorului.

8 gânduri despre „John Singer Sargent, portretist … dar nu numai

  1. >Mie-mi plac culorile,in mod deosebit.Valurile marii batand putin in violet ma fac sa ma gandesc la miracol.E frumoasa si fata,dar mi-ar fi placut sa priveasca doar in larg…Gabi.

    Apreciază

  2. >mie îmi plac cei care privesc în ochimisterul privitului "din spate" este mai totdeauna aducător de tristeţe şi melancolii greu vindecateşi rănile cicatrizate … continuă să doară, sunt amintirea vindecării imposibile

    Apreciază

  3. >Imi plac personajele pictate sau fotografiate din spate pentru ca imi dau senzatia ca niciodata, nimeni nu le va putea cunoaste in profunzime … dar ca e posibil sa fie intuite de cei ce stiu sa priveasca 'altfel', cei care nu au nevoie sa vada ochii si fizionomia cuiva pentru a putea simti in acelasi fel in care simte personajul ce sta cu spatele la ei.

    Apreciază

Lasă un răspuns

