Prima imagine ii apartine lui Pedro Ugarte, fotograf profesionist de la agentia de stiri France Presse, pe scurt AFP.
Uneori Ugarte mai greseste cu fotografii artistice, pentru ca, prin natura meseriei, isi consuma marea parte a timpului fotografiind scene de razboi, personalitati politice, dezastre naturale, evenimente sportive, VIP-uri sau fapte iesite din comun.
Nu am reusit sa aflu nimic despre aceasta fotografie. Nici nu cred sa fie asa de important :), pentru ca ceea ce e important comunica imaginea insasi: feminitate. Acel tip de feminitate ce se descopera in forme din ce in ce mai atragatoare si mai adinci la fiecare noua privire, in contradictie evidenta cu ceea ce ofera starurile de pe copertile stralucitoare ale revistelor.
Tabloul pe care il propun in continuare a iesit din atelierul lui Gustav Klimt, pictor simbolist austriac si cel mai important artist al secesiunii vieneze.
Pictura din care am decupat acest detaliu se intituleaza Le Poisson Rouge (Pestele rosu) si se afla intr-o colectie particulara.
Acelasi lucru e valabil si pentru picturile din perioada evului mediu, in special. ( privirirea laterala sau ‘drept in ochi’, buzele strinse sau intredeschise, pozitia miinilor, accesoriile, papucul scapat din picior, o mătura ce apare in cadru, un instrument muzical, un tablou din incapere, pozitia corpului, culoarea vesmintului… toate acestea reprezinta indicii care vorbesc cunoscatorilor de simboluri).
…
>mda.. ai convins că şi cu ţolul'n cap o femeie frumoasă tot frumoasă ramâne :D
ApreciazăApreciază
>Nu ştiu ce înseamnă să fii femeie sau cum poţi învăţa să fii femeie, sunt doar un satelit natural al femeilor din viaţa mea. Dar nu pot să nu spun că pri ma fotografie mi se pare o adevărată operă de artă…
ApreciazăApreciază
>la intrebarea ta :"Ce inseamna sa fii femeie? Se poate invata sa fii femeie"? iti dau un citat din Beauvoir: "nu te nasti femeie, ci devii femeie". femeile invatam sa fim femei, de cele mai multe ori dupa criterii care nu ne apartin.
ApreciazăApreciază
>@anonimNu era vorba despre frumusete :), dar mergind in continuarea ideii, afirm la rindul meu ca 'feminitatea' razbate chiar si printr-o salopeta de lucru, un hijab islamic sau o rochie simpla de pinza, si ca, o tunsoare baieteasca sau niste bocanci 'de armata' nu inseamna neaparat lipsa feminitatii. Ea se concentreaza in privire, gesturi, tonul vocii, miscarea corpului …@Cristian LisandruAi grija! Uneori satelitii mai cad de pe orbita :).@oceaniaNu era intrebarea mea ci intrebarea pe care mi-o adresase aquanoir. Recunosc ca intr-o perioada, ceea ce a scris doamna de Beauvoir in "Al doilea sex" mi-a influentat modul de gindire … insa acum tind sa-i contrazic spusele.Anul trecut i-am recitit cartea si nu am mai gasit-o atit de extraordinara.Eu cred ca mare parte din ceea ce ne caracterizeaza primim la nastere, iar pe parcurs doar slefuim …Daca nu exista 'materia prima', 'materialul de baza' … nu prea cred ca se pot face minini.Sunt convinsa ca ai intilnit si tu fete frumoase, cu proportii de vis si trasaturi fine … insa lipsite de acel 'vino-incoace', cum ar fi spus cineva din popor :).
ApreciazăApreciază
>Parerea mea este ca nici una dintre cele doua imagini postate aici nu reuseste – luate fiecare in parte – sa surprinda Femeia. Prima are un zambet ciudat de buze, cumva dispretuitor, o foarte usoara unda de dezgust. Daca e sa-mi placa ceva totusi sunt degetele. A doua imagine este debordanta. Mai are putin si ne inghite pe toti. Nu este nici ea frumoasa (cel putin dupa criteriile mele). Contrast intre cele doua? Nu cred. Complementaritate? Cred ca da."a fi femeie e singura arta…" – probabil. Reciproca este valabila? Barbatii transforma femeia intr-o opera de arta. Avand in vedere celebrul respect de sine al femeilor (de multe ori invers proportional cu frumusetea) este foarte greu sa i-a distanta de ele insele si sa se priveasca ca si opera de arta. Pana la urma a fiinta nu este meritul nostru. A transforma modul in care o facem intr-unul artistic, asta da. In acelasi timp nu cred in chestia cu invatam sa fim femeie sau barbat.
ApreciazăApreciază
>P.S. …o foarte usoara unda de dezgust. Inclusa o la fel de usoara superioritate teatrala / scenografica.
ApreciazăApreciază
>În primul rând: femeia lui Ugarte e o imagine cu adevărat frumoasă. O privesc si mă simt umplut. În al doilea rând: stim că există bărbati care au acces la arta de a deveni femeie. Habar n-am dacă reusesc. Personal, n-as vrea să fiu păcălit vreodată de unul/una.
ApreciazăApreciază
>@LanternativaIndirect, mi-ai dat ideea unui sondaj :). Multumesc.Nu mi se pare ca fata din fotografia lui Ugarte ar avea un zimbet dispretuitor, superior sau o unda de dezgust.Mai degraba cred ca are un aer detasat de prezent, calatorind undeva in timp …""a fi femeie e singura arta…" – probabil. Reciproca este valabila? "Sunt convinsa ca da. Numai ca a fi barbat nu reprezinta o arta ci o 'tehnica' :).Te-as ruga sa nu interpretezi gresit.Sunt de acord cu tine cind spui ca barbatii transforma femeia in obiect de arta (daca nu ma insel afirmatia aceasta poate fi gasita intr-un proverb chinezesc …), dar te contrazic in ceea ce priveste …"este foarte greu sa i-a distanta de ele insele si sa se priveasca ca si opera de arta. "
ApreciazăApreciază
>prima imagine imi pare mai sugestiva.
ApreciazăApreciază
>Ma bucur ca ma contrazici. Sa vedem insa ce pui in loc.In plus, interesanta distinctia dintre arta si tehnica (fac abstractie de ghilimele). Ma intreb cum ar arata prima fara a doua. Ca o femeie care se priveste pe ea insasi, oare? :)
ApreciazăApreciază
>Fotografia mi se pare kitschoasă(calofilie+simetrie +pudibonderie???).”Cea din tablou” mi se pare că ne-ar ”înghiți” bine mersi exact din poziția asta…(iar după dimensiuni și dezinhibare îmi pare un transexual ). Nu văd unde-i feminitatea în invitația asta atât de evidentă…Poisson rouge era o băutură la modă în tinerețile lui Klimt…descrie undeva rețeta și efectul ei de alcool amestecat cu un drog…Nu e cel mai reușit tablou al lui…ca să mă exprim eufemistic. ”Carnația” din fundal rămâne interesantă…
ApreciazăApreciază
>@ andibob:"Nu văd unde-i feminitatea în invitația asta atât de evidentă…" – bine spus. Pana la urma e vorba de una dintre feminitatile secondo Klimt.
ApreciazăApreciază
>Caci, nu? Nu exista feminitate ci feminitati. Iar feminitatile sunt suma intregii istorii a artei inmultita cu doi :)
ApreciazăApreciază
>…în cazul de față, totul supra 1 x feelingul klimtoridian – infinit :)
ApreciazăApreciază
>*minus infinit
ApreciazăApreciază
>Va respect parerile desi nu le impartasesc.
ApreciazăApreciază
>Cine se apuca sa invete sa devina femeie, se pregateste – probabil – sa devina produs. Sigur, poti descoperi in femeie educatie, cultura si o mie de alte lucruri dobandite fara a-i altera feminitatea dar daca totul a fost adaugat si nu inlocuit atunci acea femeie a invatat, nu sa fie femeie ci, sa fie o femeie mai… in fine, mai ceea ce s-a apucat sa-nvete. Ilustratiile tale arata doua femei ce se se deosebesc (poate doar aparent) prin ce si cat au invatat. Desi roscata s-ar putea sa poarte numai vopseaua de par, mi se pare, prin ce si cum arata, sincera si fara ascunzisuri (asa a vrut-o artistul) pe cand araboaica(?) – prin voia sau nevoia ei – mi se pare perversa.
ApreciazăApreciază
>KinR, bine ai venit pe blog :)"Cine se apuca sa invete sa devina femeie, se pregateste – probabil – sa devina produs. "Aici ar fi un 'car de discutii' pentru ca depinde ce intelege fiecare prin conceptul de femeie."Femeia – produs de consum" e tocmai ce incearca sa faca din femeie mass-media si societatea de consum.Exista tot felul de femei: femei educate, foarte rafinate, femei cu o educatie minima, dar si femei analfabete … insa, din punctul meu de vedere, asta nu inseamna ca o femeie analfabeta nu ar putea surclasa – ca femeie- o alta femeie foarte rafinata, culta, frumoasa …Nu ma gindesc aici la sexualitatea ei, ci la 'stiinta'(nu gasesc alt cuvint mai potrivit) de a-si pune in valoare toata frumusetea ei interioara.Nu stiu in ce masura te poti detasa in analiza imaginilor. Spui ca 'araboaica' ti se pare perversa de 'voie sau de nevoie' pentru ca, datorita imbracamintii, poti stabili mediul din care provine, si, in mod poate inconstient, ii asociezi pe arabi cu perversitatea si toate adjectivele negative, sau pur si simplu asa percepi imaginea ei?Ar fi interesant de facut un test doar cu chipul ei decupat din imagine, fara nici o trimitere la mediul etnic si cel religios.Acelasi lucru e valabil si pentru pictura lui Klimt.Oare roscata pe care tu o vezi vopsita (eu o cred 'naturala' :)) nu comunica nimic ?, sau ai impresia ca nu comunica nimic pentru ca in subconstient o asociezi cu o prostituata?Crezi ca prostituatele nu sunt inzestrate cu sensibilitate, inteligenta, altruism, feminitate, sentimente materne …?
ApreciazăApreciază
>E rândul meu să te invit la un spectacol despre Feminitate :)
ApreciazăApreciază
>Dau adresa postului de care vorbea andibob :http://andibob.wordpress.com/2009/06/11/pe-arge%c8%99-in-jos/#commentsDeci intrati si comparati :)
ApreciazăApreciază
>… si nici acum n-am gasit raspuns la acele intrebari (desi am renuntat de ceva vreme sa il caut). Nu cred ca e un raspuns, sau vreo reteta.Sper sa nu jignesc pe nimeni cu ceea ce voi spune, dar … mi se pare ca imaginile pot vorbi de doua extreme ale aceleiasi fiinte, Femeia. Daca femeia din fotografie ascunde de fapt un par rosu si lung sub acoperamantul negru ? Daca femeia din pictura ar fi fotografiata invaluita intr-un acoperamant negru ca cel de sus ? O femeie poate fi si casta, si … libertina :-) (nu am gasit un cuvant mai potrivit).Cred ca feminitatea e perceputa diferit de fiecare femeie, de aceea ramane pentru multa lume un mister :-)Frumusetea femeii din fotografie e, pentru mine, data nu neaparat de trasaturile fetei, cat de delicatetea cu care tine trandafirul in mana :-)Femeia din pictura are o pozitie … interesanta :-) parca isi ofera trupul, dar tinand mainile stranse sub ea, parca ascunde ceva (poate isi ascunde sufletul ? ) … lucru intarit de privirea "jucausa".
ApreciazăApreciază
>@aquanoirStiam ca vei descifra mesajul :)In mod special am ales doua imagini 'la extreme', pentru ca, prin acea interpolare de care vorbeam, descoperim ca Feminitatea tine de un 'registru' si depinde pe care cheie se apasa :), caci fiecare cheie va da un alt sunet.Feminitatea e o 'polifonie' nu ceva 'mono-ton' …Ma bucur ca ai trecut pe aici.
ApreciazăApreciază
>Bine te-am găsit !Am descoperit blogul tău cu ceva timp în urmă – cursuri, colocvii… provocări – și de atunci intru aici cu plăcere. Altfel de lecții despre istoria artei.Fotografia – feminitate și forță, tristețe și acceptare, blândețe, grație, statornicie… Privind-o mă face să cred că dacă ar fi fotografiată peste ani, după alte dureri, chipul ei îmi va șopti aceleași lucruri.O văd ca pe-o femeie care se dăruiește, păstrându-și în același timp misterul.Pictura – are o doză de feminitate, dar îi lipsește ceva – poate statornicia, poate misterul… Diferența de nuanță dintre sprâncene și păr, îmi sugerează ceva fals.O simt ispititoare. Oare cum va arăta pictată, într-un moment de încercare al vieții ? Femei ne naștem, iar feminitatea o primim în dar. Putem învăța cum să o păstrăm, cum să o îngrijim, cum să o apreciem. Sunt femei care se rușineză de propria feminitate, altele o simt ca pe o povară.Unul din planurile Noii ordini mondiale este să distrugă granița dintre feminitate / masculinitate, și-n mare parte vor reuși.Vom fi învingătoare, spre lauda Maestrului !
ApreciazăApreciază
>LIA, multumesc pentru vizite.Dupa cum ai vazut si din parerile exprimate in comentariile precedente, FEMINITATEA este un concept greu de definit.De fapt, cum bine spunea Lanternativa, exista Feminitati – la plural :)Fiecare epoca istorica, fiecare generatie, fiecare persoana are modelul ei propriu de feminitate … dar … totusi … o serie de elemente comune se regasesc in toate modelele.Daca ai blog te rog lasa-ti adresa :)
ApreciazăApreciază
>@ LIA:"Unul din planurile Noii ordini mondiale este să distrugă granița dintre feminitate / masculinitate, și-n mare parte vor reuși." – S-au pus multe in carca NWW, dar asa ceva chiar ca nu am mai auzit :))
ApreciazăApreciază
>ANUNTVoi inchide pollul pus pentru acest post.La intrebarea :"Care din cele doua imagini credeti ca exprima mai bine feminitatea?- pictura lui Gustav Klimt- tabloul lui Pedro Ugarte "au raspuns 28 de persoane.11 voturi au fost date pentru Klimt iar 17 pentru Ugarte.Multumesc tuturor celor ce si-au exprimat preferintele prin vot :)
ApreciazăApreciază
>Si de-acum, dupa ce s-a invatat lectia "cum se cere sa-mi afisez 'inclinatia' ca sa fiu femeie" … o serie de pudice si voalate (a, nu vulgare!) perspective feminine…. :)))
ApreciazăApreciază
>Daca as intelege acest comentariu in mod sigur ca as raspunde :)
ApreciazăApreciază