albastru de Prusia + roşu de Burgundia

 

Timp de trei ani am frecventat fara intrerupere cercul de desen, insa pe la inceputul clasei a VIII-a am renuntat, si, dintr-un motiv inexplicabil, m-am inscris la cercul de biologie.
Minibaschetul l-am abandonat in vacanta de vara de dupa clasa a V-a …

In acei trei ani de zile am invatat multe lucruri, multe si interesante, cu exceptia unuia singur : cum sa pictez.
Nu ma puteam obisnui cu exercitiile impuse de profesor si nu-mi placea sa schitez obiectele pe care le aseza pe masa … ma enervau acuarelele si faptul ca trebuia sa-mi tot spal pensoanele.

Dar cu toate acestea continuam sa merg la cercul de desen. Ma atragea mediul, cartile, cataloagele, revistele, diapozitivele si casetele video pe care le puteam vedea acolo. De abia asteptam sa fim dusi la cite o expozitie sau la muzee. Dar cel mai mult imi placeau discutiile ce se iscau in jurul diverselor subiecte si informatiile vehiculate.

Incepeam sa ma familiarizez cu lucruri interesante si nebanuite din geografie, istorie, Biblie, mitologie, anatomie, biologie, chimie, geometrie, optica, arhitectura, cu biografia unor personaje cu blazon nobiliar, muzicieni, oameni de litere si filozofi …

Intuiam faptul ca pictura reprezinta o veriga de care sunt prinse zeci de lanturi, dar in acelasi timp mi se parea fantastic ca atitea lucruri de pe lumea asta sa aiba legatura cu sevaletul si paleta de culori.

O sedinta veneam cu cei din clasa mea, o alta cu elevii din clasa a opta. Impreuna cu ei veneau si trei elevi de liceu: doua fete si un baiat.
Daca prima sedinta reprezenta un adevarat chin, caci trebuia sa ma conformez celor cerute de profesor, a doua sedinta reprezenta o oaza de libertate pe care o asteptam cu sufletul la gura.

El se ocupa de restul elevilor iar eu eram libera sa nu fac nimic.
Imi placea sa-i studieaz pe cei mai mari ca mine … ce deseneaza, despre ce vorbesc, cum se imbraca, ce-i intereseaza :)
Profesorul discuta cu ei la un alt nivel, ori aceste discutii imi captau toata atentia.

Numele diverselor orase in care au trait pictori de renume nu-mi lasau in pace imaginatia : Florenta, Venezia, Milano, Ghent ( … ma ducea cu gindul la tigarile Kent :) ), Utrecht, Bruges, Delft, Sankt Petersburg, Praga, Viena, Nuremberg, Koln, Parisul cu padurile din imprejurimi : Fontainebleau si Barbizon …

Veneau la rind unele culori cu nume princiare. Asa le percepeam la acea virsta. Cuvintele exercitau asupra mea o atractie de care nu reuseam sa ma rup : albastru de Prusia, albastru cobalt, albastru de Voronet, verde malachit, verde jad, rosu cardinal, rosu de Burgundia ( … privind in premiera culoarea am simtit in gura aroma unui vin, insa de abia mai tirziu am descoperit faptul ca numele culorii provine de la culoarea vinurilor de Burgundia :)) …

Dar si denumirile altor culori ma atrageau : culoarea paiului, olive, turcoaz, sare si piper, terracotta, …

Profesorul avea tendinta sa foloseasca termenii in pronuntia lor originala : sfumato, chiaroscuro, en plein air, Die Blaue Reiter, .. .

Fiecare termen ni-l explica in amanunt si ni-l exemplifica cu imagini color de buna calitate. Uneori le visam noaptea, atit de adinc imi patrundeau in minte.
Insa cel mai ciudat lucru din acea perioada a fost faptul ca mi s-a intimplat sa visez citeva tablouri inundate de o lumina intunecata, difuza si calma, pe care, in vis, se facea ca le-am pictat eu :)
imagine blog – Olga Boznańska, Fata cu crizanteme
Muzeul National din Cracovia, Polonia
7 gânduri despre „albastru de Prusia + roşu de Burgundia

  1. >Este o practică obişnuită pictatul în vis şi rateul pe trezie. Am imaginat multe lucrări interesante, dar n-aveam suficient desen ca să le transpun mai apoi pe pânză în mod convingător…

    Apreciază

  2. >Incep sa regret ca nu am participat la cercuri.La vremea aceea optasem pentru desen , pian , teatru si gimnastica.Dar nu stiu cum s-a facut ca nu m-am mai dus la nici una din ele :(Mi-a atras atentia pentru cateva ore bune , tabloul – Il Cardinale , portretul imi este cunoscut , in schimb nu am reusit sa aflu cine e.Am cautat ore in sir pe net , la un moment dat gasisem un tablou numit Cardinalul si Abatele , dar cu asta am ramas.Voi continua cercetarile :DOricum blogul e foarte interesant , mi-a captat in intregime atentia.

    Apreciază

  3. >@VaniaCu foarte multa parere de rau trebuie sa-ti spun ca nu mai pot intra in nici un fel pe blogul tau … nici „spargatoarele de filtre” nu ma ajuta … cred ca ti-ai dat seama de asta, din moment ce nu mai intru nici pe spam.Nu poti face ceva ca sa-ti vizualizez postarile in casuta de mail?Consulta-te si cu domnul plutonier-major Onici :)@oceaniaProfesorul nostru avea un dar deosebit de a se cobori la nivelul nostru si de a explica cei mai complicati ‘termeni tehnici’ in cuvinte extrem de simple. Intotdeauna exemplifica cu imagini.Avea o groaza de cataloage si diapozitive … plus o serie de reviste de arta si arhitectura pe care le primea de la niste rude din strainatate.@angelCred ca te referi la „Cardinalul si abatele”, tablou ce se gaseste la Palatul Kadriorg din Tallin, Estonia :)Acolo insa e vorba de un alt cardinal … nu se aseamana cu Cardinalul de la Muzeul din Chisinau.http://www.comune.potenza.it/Palazzo_Loffredo/Verita_bellezza/Img/25_g.htmProbabil ca figura pare cunoscuta deoarece seamna cu un om de stiinta …Daca afli ceva interesant te rog anunta-ma :)

    Apreciază

  4. >Ma gindeam ca exista o facilitate/un serviciu pe wordpress care sa trimita instantaneu la o adresa/niste adrese de mail specificate anterior ultimul post publicat.E dificil sa mi le trimiti prin mail, individual … dar daca ai timp, chiar si cu intirziere, trimite-le :)

    Apreciază

  5. >A, păi trimit opere complete, nu felii, ca pe blog.Mai sunt şi unele setări la care nu m-am băgat niciodată şi nu le-am deprins, Mă voi interesa şi de alea…

    Apreciază

Lasă un răspuns

