culoarea eleganţei

In catalogul unei case de licitatii am descoperit aceasta lucrare grafica de Vasarely. Regret ca nu am notat numele si locatia respectivei institutii. Oricum, lucrarea nu era intitulata si se preciza doar faptul ca provine dintr-o colectie particulara, ca e autentificata si ca se afla intr-o excelenta conditie.
Nu mi-a fost greu sa-mi dau seama ca Victor Vasarely a pictat-o in perioada alb-negru, perioada despre care am vorbit cu ceva timp in urma. Dar si influenta omagiului adus lui Malevich se face simtita prin deja celebrul patrat negru.
Imi place extraordinar de mult felul muzical in care l-a transformat :)
Trecerea de la o culoare la alta urmareste un traseu subtil. Liniile intunecate subtiri, dar si fondul in nuante multiple de gri cu tente rozalii, intregesc echilibrul cromatic.

Simplitatea are mereu cistig de cauza, iar pictorul maghiar, cel ce a pus bazele curentului Op-Art/Optical Art, stie bine aceasta.
Renuntind la culori, apoi renuntind la imaginile volumetrice, artistul descopera eleganţa in adevaratul sens al cuvintului.

… si mai trebuie spus ceva. Pentru mine, Eleganţa va imbraca intotdeauna o singura culoare.
Negru.

11 gânduri despre „culoarea eleganţei

  1. >@VaniaO poti salva pe hardul computerului si apoi o poti privi pe orice fond doresti. In cazul in care vei da click pe imagine (ce mai conteaza un click pe linga campionatul de ‘clickuit ‘ pe care l-ai deschis la tine pe blog :) ), ti se va deschide o noua fererastra in care va apare imaginea originala. Aceasta e versiunea gasita pe net. Daca as fi avut imaginea in versiune marita, sau in conditii grafice mai bune, ti-as fi trimis-o prin mail.Totusi nu am inteles de ce spui ca e obositoare …?Chiar ma surprinde afirmatia.@LanternativaE o simpla coincidenta faptul ca postez despre Vasarely (si nu o fac pentru prima data) imediat dupa ce l-ai adus in discutie pe Xenakis :).Nu prea ai fost harnic zilele acestea, in ceea ce priveste postarile legate de pictura :)Graficianul Vasarely si compozitorul Xenakis au ceva in comun : matematica si proportiile geometrice …Kraanerg, kraan = util(a) si erg = energie, deci Kraanerg = Energia Utila, desi eu as opta pentru varianta Lucru Util.In facultate ni s-a spus ca in limba greaca ‘ergon’ inseamna o persoana care are de lucru iar ‘anergon’ inseamna şomer, deci o persoana care nu are de lucru :).Pe linga energie mai exista si „anergie”, acea parte a energiei ce, din punctul de vedere teoretic impus de legile termodinamicii, nu poate fi transformata in lucru mecanic.Multumesc pentru reclama (gratuita) pe care mi-o faci mereu la tine pe blog.

    Apreciază

  2. >@oceaniaImpactul liniilor si culorilor asupra aparatului vizual, si nu numai asupra acestui aparat, nu poate fi negata.Tocmai de aceea imi place foarte mult Vasarely. Pentru ca imaginile concepute de el pot lasa senzatia de dulce, de ameteala, de obiecte taioase, de plutire , de scufundare …@VaniaAm incercat sa aflu ce anume ar putea induce o stare de oboseala sau iritatie.Cred ca prin micsorarea distantei dintre liniile negre subtiri de pe la mijlocul tabloului se produce un efect in plan vizual, contractie zic eu … oboseala, spui tu :)Cind privesc aceasta imagine am in auz o insiruire de sunete … ca si cum un virtuoz al harpei si-ar trece alene degetele peste primele corzi, insa si-ar accelera brusc ritmul pentru corzile de mijloc, ca apoi sa revina la ritmul lent avut la inceput. Mai mult decit atit, pot sa-mi imaginez acelasi exercitiu efectuat pe clapele unui pian, sau chiar la nai :) … si pot auzi sunetele muzicale insotitoare.

    Apreciază

  3. >”Nu prea ai fost harnic zilele acestea, in ceea ce priveste postarile legate de pictura” – eh, inseamna ca prezentarea lui Anselm Kiefer a trecut neobservata :( :)

    Apreciază

  4. >eu aud linistea marii, vad valurile inspumate lovindu-se de tarm si luna (patratul negru :D ) oglindindu-se in apa (patratul valurit), toate acestea da la fereastra mea (patratul alb)adi(ghiocei)

    Apreciază

  5. Pingback: -X- » Blog Archive » Victor Vasarely … pictorul cu minte de savant

Lasă un răspuns

