inocenţă provocatoare


Ori de cite ori gaseam pe net o pictura despre care se spunea ca se afla intr-o colectie particulara simteam un fel de tristete ce ma urmarea zile intregi.
Imi imaginam miile si miile de potentiali admiratori lipsiti de privilegiul de a o putea vedea in realitate.

Ideea de a scrie despre tablourile din colectiile particulare e mai veche, insa catalizatorul actiunii mele il constituie un comentariu facut de oceania la comoara misteriosului domn Šlomović:)

Mai raminea sa gasesc lucrarea cu care sa deschid noua serie de prezentari. Imi era greu sa ma hotarasc in fata atitor picturi si desene frumoase pe care le-am adunat intr-o colectie virtuala in memoria caculatorului.

In cele din urma m-am oprit la Kees van Dongen, pictor olandez fauvist despre care am mai vorbit.

Tabloul de azi, intitulat Les bras vides, a facut parte din colectia lui Anton Philips, renumit industrias si bancher, cel ce a pus bazele firmei PHILIPS si a infiintat clubul sportiv Eindhoven.

In colectia Philips, ce cuprinde lucrari ale maestrilor olandezi din perioada Evului Mediu, dintre care studiile lui Rubens au fost evaluate la o suma ce depaseste cinci milioane de dolari, se afla piese valoroase semnate de van Gogh si Kees van Dongen, dar si lucrari ale unor pictori olandezi si flamanzi ca van Ruysdael, Aelbert Cuyp sau Adriaen van Ostade.

Tabloul lui van Dongen este pictat intr-o maniera aproape clasica, dar are un ceva al lui, un fel de armonie … nu stiu cum altfel i-as putea zice.
Se deosebeste mult de restul picturilor lui van Dongen. Analizindu-le, veti descoperi ca artistul prefera sa picteze femei brunete, cu ochi adinci, uneori plini de tensiune.

Dar aici, in acest tablou, asistam la o exceptie. Nu numai ca fata are parul de culoare deschisa, dar faptul ca isi fereste privirea, plus roseata obrajilor, ne duce cu gindul la inocenta.
Chipul ei mai pastreaza inca aerul copilului, insa, senzualitatea trupului adolescentin ii divulga secretul.

Pentru a da un plus de ritm subiectului abordat doresc sa alternez picturile moderne – pentru care am o predilectie, cu cele din perioada Evului Mediu – pe care voi incerca sa le descopar pas cu pas.

Anunțuri

10 gânduri despre „inocenţă provocatoare

  1. >Ochiul si creierul omului, intr-un cuvant perceptia: aceeasi opera de arta in variante infinite. Pentru mine tanara lui van Dongen nu recita poemul inocentei, rosul obrajilor si al buzelor, unghiile minutios ingrijite, ochii umbriti de farduri imi dezvaluie mai degraba preludiul unei nopti adanci. Remarc insa indoiala pe care o are inainte de acesta intamplare , dandu-mi semn ca o cunoaste si ca pe undeva, ceva, o nemultumeste.simple remarci, tablou foarte frumos

    Apreciază

  2. >Am descoperit un contrast ciudat in acest tablou : pe de o parte privirea aplecata si bratele incrucisate, specific icoanelor si picturii religioase, pe de alta parte decolteul adinc si buzele de culoare rosu carmin.Privitorul este prins intre aceste doua extreme.Cum bine ai remarcat, exista in atitudinea ei ceva ce pare sa o nemultumeasca … sau poate ceva de care incearca sa se fereasca.

    Apreciază

  3. >@g1b2i3… multumesc pentru urari.@VaniaDa. Am in jur de treizeci de imagini cu picturile si desenele lui van Dongen. Analizindu-le, a fost usor sa remarc ca aceasta fata e surprinsa intr-un mod deosebit.

    Apreciază

  4. >Bun, exista colectii particulare pentru ca lumea asta e cu fundul in sus, dar ceea ce e cel mai strigator la cer e ca in aceste colectii particulare se afla inclusiv opere de arta vechi de 5000 de ani. Eu cred ca opere atat de vechi ar trebui sa fie prin lege in muzee sa le poata vedea tot poporul.Nu stiu daca fata asta e provocatoare sau nu, daca e, nu cred ca o face intentionat. Mie imi pare pudica si oarecum dornica sa se ascunda de privirile prea curioase. Probabil ca tocmai aceasta sfiala provoaca.

    Apreciază

  5. >Inconcenta (innascuta sau cautata, exersata) a fost dintotdeauna provocatoare… Iar rosul din odraji mi se pare atat de artificial si decadent incat devine mirific, delicios, periculos chiar.

    Apreciază

  6. >@LauraNimeni nu poate forta pe cineva ca sa doneze sau sa vinda statului (sau unui unui muzeu) antichitatile pe care le are in proprietate si pe care le-a obtinut in mod legal.@LanternativaPunind in balanta ceea ce ai spus in comentariu, cu ceea ce a spus Laura, stau si ma intreb : inocenta fetei e naturala?, e intradevar sfioasa? … sau e vorba de pseudo-inocenta sau de o „inocenta teatrala” ?Dupa cum am spus, traiesc cu impresia ca intreaga ei faptura emana ceva provocator, dar in acelasi timp si ceva sfielnic.Rosul de pe buze si din obraji spune una, privirea ferita, spune alta … greu de decis :)Totusi, in final, raminem cu o impresie, dar inclin sa cred ca impresia ultima depinde de faptul daca privitorul e femeie sau e barbat …

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s