de ce nu-mi place Dürer ?

 

… din mai multe motive, insa doar despre trei voi vorbi in acest blog.

Nu-mi place personalitatea lui Dürer, ca artist.

Il percep ca pe un individ care a facut tot posibilul sa devina celebru si sa obtina protectia diversilor oameni importanti ai vremii.

Pretty & Smart scrie pe acest tricou.
Credeti poate ca in realitate Dürer arata asa ?

Pe vremea cind nu aparuse inca arta fotografiei si retusurilor, pe vremea cind nu exista Photoshop, un pictor istet s-a gindit sa-si faca autoportretele cit mai fotogenice. Nu a ezitat sa imprumute din icoanele bizantine trasaturile lui Christ.
Autoportretul de la douazeci si opt de ani reprezinta o adevarata proba de vinovatie.
Pe ce se bazeaza afirmatia mea, care poate parea hazardata ?
Pe evidente, bineinteles. Dar si pe probe.

Cu ajutorul unui program de „imbatrinire” a trasaturilor faciale si de regresie in timp a imaginii de la virste inaintate, se pot obtine lucruri surprinzatoare.
Asa se face ca pe baza autoportretului de la douazeci si doi de ani, expus la Luvru, s-a putut reconstitui figura pe care Dürer ar fi avut-o la treizeci de ani.
S-a executat si operatia inversa. Luind ca punct de plecare autoportretul de la douazeci si opt de ani , de la Pinacoteca din Munchen, si cel de la douazeci si sase de ani, de la Muzeul Prado din Madrid, s-a reconstituit figura pe care a avut-o pictorul la treisprezece ani.

Sunt convinsa ca ati ghicit!
Portretele reconstituite pe cale digitala nu sunt identice cu cele pictate, marja de eroare fiind destul de mare.

Cine credeti ca a trisat?
Dürer sau programul software ?

Expresia Pretty & Smart imprimata pe tricou i se potriveste de minune :)

Nu-mi place Dürer, ca profil uman. Intotdeauna am trait cu impresia ca oamenii de arta au nevoie de un combustibil extrem de scump pentru a putea exista ca artisti : dragoste.
Insa pentru pictorul german, renumele si galbenii aveau prioritate.
Alta afirmatie hazardata?
Nicidecum.
Pe timpul cit a fost plecat la Nuremberg i-a fost aranjata casatoria cu Agnes Frey, fiica unui mestesugar instarit ce avea un atelier in care se fabricau obiecte de bronz.
Stiu ca in acea epoca aranjamentele matrimoniale constituiau lucruri firesti, insa eu, in naivitatea mea tirzie, ma incapatinez sa cred ca un artist adevarat nu se lasa amagit de partea materiala a lumii in care vietuieste.

Nu-mi place Dürer ca pictor pentru ca nu reuseste sa ma sensibilizeze, chiar daca e considerat cel mai important pictor si gravor german. In cei unsprezece ani de limba germana, de nenumarate ori m-am lovit de numele si tabourile lui prin manualele scolare, insa cu toate astea, ceea ce am vazut nu mi-a produs o impresie deosebita.
Pe vremea aceea nu cunosteam nimic din biografia lui Dürer, deci ipoteza ca trasaturile umane ale omului Dürer sa-mi fi influentat perceptia asupra pictorului Dürer, cade din start.

Daca nu-mi place Dürer, atunci de ce i-am dedicat blogul de azi?
Dintr-un motiv foarte simplu :)
Pentru ca-mi place portretul acestui tinar de la Muzeul de arta/Szépművészeti Múzeum din Budapesta.
As vrea sa dau un amanunt : Durer a fost fiul bijutierului Ajtósi, originar din localitatea Ajtós, provincia Gyula, Ungaria.
Initial, in limba germana, numele lor a fost Thürer, adica „cel ce face uşi”, si are la baza traducerea cuvintului ajtó, care in limba maghiara inseamna uşă.

De ce-mi place portretul de la Budapesta?
Ar fi multe de spus.
Zimbetul ironic si zeflemitor, siretenia privirii si un fel de istetime perversa, in care il recunosc pe autor in persoana, au fost transpuse nemaipomenit de bine pe pinza de catre pictorul german.
La ora actuala aceasta e singura lucrare a lui Albrecht Dürer despre care pot spune cu toata convingerea ca imi place :)
Detaliile picturii se pot vedea aici:
http://www.divshare.com/download/6454216-83c

 

9 gânduri despre „de ce nu-mi place Dürer ?

  1. >Pe aici, părerile sunt împărţite. Dacă Raul susţine că Dürer este un mare artist, domnul plutonier-major Onici zice că nu dă doi bani pe el şi că, dacă ar putea, el i-ar împuşca pe toţi mâzgălicii, ca şi pe scribălăi, de altfel… Eu n-am intervenit în discuţie, ştiind că astfel de polemici sfârşesc adeseori altfel decât ar trebui.

    Apreciază

  2. >asa e, poate sa-ti placa sau sa nu-ti placa un pictor. chestie de gust. mie imi place. nu pot spune de ce, sau poate ca pot spune dar sunt prea multe de mentionat. de obicei cand ne place sau nu ne place ceva e de ajuns sa mentionam faptul:).

    Apreciază

  3. >Cei ce imi urmaresc blogul de pe la inceputuri stiu foarte bine ca textele mele nu se incadreaza in categoria „eseurilor despre arta”.Chiar din start am spus ca nu am studii in legatura cu acest domeniu si ca ceea ce scriu e trecut doar prin filtrul unei perceptii personale de „amator de arta”, nicidecum a unui „cunoscator”.Asa cum sute de bloggeri scriu tot ce le trece prin cap in legatura cu politica, economia mondiala, criza petrolului, criza energetica, islam, terorism, devalorizarea dolarului, experimentul CERN ,… etc, fara sa aiba o idee corecta asupra subiectului pe care il trateaza ( ce sa mai vorbesc despre nuante ), deci tot asa mi-am luat si eu libertatea sa „aberez” pe marginea unor tablouri care imi plac.Daca ai fi citit cu atentie acest text dedicat lui Durer, ai fi remarcat ca nu mi-am exprimat nici o parere in legatura cu valoarea lui ca pictor. Nici nu am calitatea sa o fac.Am afirmat destul de limpede ca Durer e considerat cel mai mare pictor german, dar ce sa fac daca mie nu-mi place stilul lui de a picta :)Asa ca, domnul plutonier major Onici poate merge linistit la birtul din colt ca sa mai piarda inca o jumatate de ora filozofind in fata unui pahar de vin … iar Raul isi poate continua nestingherit studiul asupra pictorului care ii place.@oceania „De gustibus non est disputandum” …Dupa cum bine ai punctat, in cele mai multe cazuri e foarte greu sa aducem toate argumentele si sa explicam de ce ne place ceva : o carte, un tablou, o sculptura, un film, un om, un oras …

    Apreciază

  4. >Imi displace pentru ca nu-l gasesc „natural” si cred ca-i lipseste o anume „vibratie” care sa ma faca sa rezonez cu pictura sa.Traiesc cu senzatia ca perfectiunea lui Durer e mai degraba artificiala …Dar dupa cum a spus si oceania : gusturile nu se discuta.Durer va ramine un pictor important indiferent de parerea mea sau de aberatiile postate pe blog :)

    Apreciază

  5. >Eu nu ma pricep nici atat la pictura si nici prea cultivata nu sunt,dar imi place sa vorbesc despre ce mi se pare interesant,despre frumos,imi place sa aflu cat mai multe,sa invat atat cat ma ajuta capul.Pictura despre care vorbesti am privit-o destul de atent si imi seamana cu chipul unui tanar al zileleor noastre care zambeste superior si satisfacut ca a dat lovitura.Asa il vad eu.-X-,te-am nominalizat la Concursul fara canguri,la“Cel mai artistic blog”-X-http://g1b2i3.wordpress.com/2009/01/28/nominalizarile-mele-la-premiile-fara-canguri/

    Apreciază

  6. >@Gabi … si tu Brutus?!Multumesc pentru nominalizare, dar cred ca eticheta „cel mai artistic blog” e prea mult.”seamana cu chipul unui tanar al zileleor noastre care zambeste superior si satisfacut ca a dat lovitura”Uite, vezi ca nu e necesar sa avem studii de arta pentru ca sa intelegem mesajul unei picturi :)@anonim (muzica.be)Am intrat la linkul dat. Vreau sa spun ca preferintele mele muzicale sunt relativ bine cristalizate, asa ca nu as vrea ca refuzul meu sa fie insotit de suparare.Multumesc pentru propunere, si asa cum ai dorit, am sters comentariul cu adresa.

    Apreciază

Lasă un răspuns

