iarăşi Kees van Dongen


Voi incepe a doua serie din Frumoasele Estului cu o lucrare ce apartine lui Kees van Dongen, pictor olandez care a trait in perioada 1877-1968, unul din exponentii curentului fauvist.
Am mai vorbit despre van Dongen pe acest blog. Incercarea mea de a-l cunoaste cit mai bine a inceput chiar din ziua in care am vazut unul din tablourile sale la Muzeul de Arta Contemporana din Teheran. E vorba de Trinidad Fernandez.
Azi insa voi merge din nou in Rusia, mai exact la Muzeul Ermitaj din Saint Petersburg/Sankt Petersburg.
Aici pot fi admirate mai multe lucrari semnate de acest pictor fauvist contemporan cu Matisse si Picasso.
M-am oprit la Printesa din Babylon, un ulei pe pinza datat 1904-1910.
Vreau sa spun ca lucrarea de fata nu apare pe site-ul oficial al muzeului.
Nu ma mira prea mult faptul pentru ca am citit un articol despre Galeriile Tretyakov din Moscova in care se spunea ca peste cinci mii de tablouri, unele adevarate capodopere, zac prin pivnite si magazii, din lipsa de spatiu. De ani de zile ele nu au fost expuse nicaieri.
La fel se intimpla si la Ermitaj. Obiecte de arta, portelan, argintarie, tablouri, mobilier, si nu numai, sunt expuse fie cu intermitente, fie pur si simplu sunt lasate prafuite in intunericul depozitelor.
Japonia s-a oferit sa „imprumute” contra cost o serie de tablouri pentru a le expune intr-un muzeu adecvat, insa Rusia a refuzat politicos oferta :)
Ceea ce mi-a atras atentia a fost asemanarea trasaturilor printesei lui van Dongen cu chipurile de pe basoreliefurile de la Persepolis, basoreliefuri pe care am avut ocazia sa le ating cu virful degetelor, dar si lumina verde ce inunda tabloul.
van Dongen a devenit renumit datorita femeilor pe care le-a pictat si manierei in care le-a pictat.
Printesa din Babylon are un aer cu adevarat princiar, dar nu rece.
Fata ei e invaluita de o lumina aurie si calda ce contrasteaza cu lumina verde din restul tabloului.
Parul ii este acoperit cu zale de aur – pentru a fi ascuns privitorului de rind.
Perlele stralucesc in lobul urechilor iar linia gitului ii este scoasa in evidenta de un sirag de margele … margele din malachit?
Degeaba cauti sa surprinzi lumina irisilor printesei. Nu vei reusi.
Ochii mari, cu pleoapele intredeschise, induc o atractie hipnotica, in ciuda faptului ca nu pot fi vazuti :)
Nasul acvilin denota hotarire iar buzele de un rosu carmin, multa femininatate.
Tabloul are ceva special, ceva ce nu pot defini, ceva ce staruie mult timp in memorie.
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s