de la daltă la creion

 

Anterior pomenisem de o carte postala expediata lui Brancusi din Teheran :)

Iata ce-i scria de pe acele meleaguri baroana Renee Irana Frachon:
« Crăciun fericit dragi prieteni şi o mie de gânduri duioase vouă şi camarazilor : Lyzica, Irène, Germaine Taillefer, Cendrars, Cocteau, Milhaud, Poulenc şi drăgălaşilor Elessen »

Lyzica si Irene, adica Eliza si Irina, se refera la surorile Codreanu, persoane pe care baroana Frachon le-a cunoscut in atelierul sculptorului. Irina Codreanu a fost ucenica lui Brancusi iar Lizica Codreanu a activat in trupa de balet a controversatului Diaghilev.

Cartea postala trimisa in 1923, deci la paisprezece ani de la ziua in care Renne Frachon i-a pozat pentru prima oara lui Brancusi, nu lasa loc pentru nici un fel de dubiu in privinta continuitatii relatiei dintre ei doi.
Se vede clar ca Renee era o obisnuita a atelierului, cunoscindu-i si pe ceilalti – romani sau francezi, ce treceau in mod frecvent pe acolo.

In rindurile trimise din Teheran ea adreseaza urari mai multor persone, mentionate cu numele lor de familie. Exceptie o fac surorile Codreanu. Formula intima de adresare ma duce cu gindul la o anume apropiere sufleteasca intre ea si Brancusi.
Marturiile unor persoane din anturajul sculptorului indica faptul ca Irina si Lizica erau privite ca un fel de copii de suflet, Brancusi nutrind pentru ele sentimente paterne.
De aici poate si intimitatea de exprimare a baroanei Frachon.

Sonia Terk – Delaunay, despre care am vorbit deja, concepuse mai multe serii de costume si de decoruri pentru spectacolele acestei trupe de dans. Lizica a fost unul din modelele preferate ale Soniei, deci nu e de mirare faptul ca pictorita a conceput pentru dansatoarea romanca cele mai frumoase costumatii de scena.

Lizica a activat o perioada de timp ca dansatoare secundara in trupa de balet rusesc, primind apoi si roluri principale, in special in spectacole avangardiste destinate elitei culturale pariziene. Acest gen de spectacole se potriveau cu temperamentul ei valah.

Prima imagine a blogului o infatiseaza pe Lizica Codreanu imbracata cu un costum ciudat.
Despre ce e vorba?

Trupa de balet a lui Diaghilev pregatea un spectacol mai deosebit : Gymnopedies/ Gimnopediile, pe muzica de pian compusa de Eric Satie. Ritmul muzicii si felul in care dansa Lizica au facut ca lui Brancusi sa ii vina ideea unui costum de scena, costum pe care il deseneaza si il improvizeaza cu propriile miini.

La urmatoarea vizita el o imbraca pe Lizica cu rochia prinsa in bolduri, ace de siguranta si copci, si ii face o serie de fotografii, chiar acolo la dinsul in atelier. In decor se pot observa foarte usor citeva blocuri de piatra bruta si o coloana in lucru.

A doua imagine reprezinta vederea in ansamblu a costumatiei, inclusiv ornamentul de pe cap.

Cineva a sugerat ideea ca lucrarea in lemn de artar intitulata Vrajitoarea/The Sorceress ar putea reprezenta-o pe Lizica in timp ce dansa in atelier.
Tinind cont ca Brancusi a conceput costumul in anul 1922, an in care Vrajitoarea era aproape finisata, eu cred ca lucrurile s-au intimplat exact invers : adica Vrajitoarea a constituit sursa de inspiratie pentru imbracamintea de scena a Lizicai, si e foarte probabil ca in momentul conceperii costumatiei sculptorul sa fi facut legatura cu dansurile magice si ritualurile practicate de vrajitori si vrajitoare.

Se poate discuta mult pe marginea acestui subiect, insa ceea ce e important e faptul ca am reusit sa mai descopar inca o faţetă a lui Brancusi … aceea de creator de costume de scena :)

Ma intreb daca costumul conceput pentru Lizica a fost singura lui incercare, sau daca nu cumva el i-a dat idei si Soniei Terk – Delaunay, stiut fiind ca o buna parte din activitatea artistica a Soniei a avut legatura cu designul de costumatii si decoruri pentru spectacolele artistice.

Anunțuri

5 gânduri despre „de la daltă la creion

  1. >Nu esti de vina ca nu ai citit informatii de genul acesta referitor la Brancusi. De vina e mass-media din Romania, biografii, revistele de arta, … si in general delasarea in care se complace Ministerul Culturii.La tot pasul se gasesc prin presa ‘tampenii’ cu duiumul despre pseudo-vedete, insa foarte rar cite un articol bine scris despre oamenii de stiinta, cultura si arta care ne reprezinta pe mapamond.In medie, romanii stiu foarte putine lucruri despre Brancusi.De exemplu nu stiu ca cele mai multe din sculpturile lui se afla expuse in muzee din America: la Philadelphia, New-York …

    Apreciază

  2. >Mass-media din Romania prefera scandalurile si povestile amoroase ale VIP-urilor.Din pacate,oamenilor le place.Nu stiu daca Ministerul Culturii ar putea ajuta mai mult,parerea mea e ca mass-media ar putea sa ne ofere mai multa cultura,chiar daca asta inseamna rating mai putin.Nu ma uit prea mult la televizor,dar am vazut ca TVR are multe emisiuni culturale.Avem nevoie de cultura,e nevoie de artisti,scriitori care sa ne vorbeasca pe intelesul nostru,oamenii de rand.

    Apreciază

  3. >baroana = baronesăPe sublimul, complexul, nesuferitul Diaghilev l-am prezentat si „eu” aici:http://lanternativa.info/serge-pavlovitch-diaghilev-1872-1929-a-portrait/Nu stiu de ce, dar cand am vazut prima data costumul Lizicai m-am gandit la costumele lui Isamu Noguchi…Gymnopedies este una din compozitiile mele preferate :)”De vina e mass-media din Romania” – stati linistiti. In Occident este exact la fel.

    Apreciază

  4. >Normal ca e la fel :)Mass media din tarile proaspat intrate in Comunitatea Europeana copie cu succes stilul emisiunilor televizate si al articolelor publicate in presa scrisa din vest.Vorba cuiva din amicii mei de acasa: parca nicaieri nu e atita prost gust si lipsa de profesionalism ca in Romania…. cer scuze anticipate celor trei jurnalisti ce-mi viziteaza in mod frecvent blogul :), dar din pacate asta e realitatea adevarata.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s