Mistrz półfigur kobiecych – Dama przy kwirynale

:), sa nu-mi cereti sa traduc titlul blogului.
E scris in poloneza si in aceasta varianta l-am preluat si eu de pe site-ul muzeului unde am descoperit acest tablou .


Undeva in partea vestica a Poloniei, pe malul riului Warta, se afla un vechi oras ce se numeste Poznan.
Aici se afla amplasata cea mai veche catedrala din Polonia, catedrala construita in cea de a doua jumatate a secolului al X-lea.
Amintesc faptul ca Poznanul e infratit cu orasul Brasov.
Turistul nu are cum sa se plictiseasca la Poznan. El poate vizita Castelul Regal construit de ducele Mieszko I, Castelul Imperial, Muzeul de instrumente Muzicale, Galeriile de Pictura si Sculptura de la Muzeul National al orasului Poznan, sediul vechii primarii si toata partea veche a orasului.
Imprejurimile ofera surprize peste surprize si de aceea o vizita la Palatul Rogalin – pierdut intr-un superb parc, dar si la Palatul Goluchow, nu trebuie in nici un caz ratata.

Muzeul National cuprinde mai multe sectii de istorie si de arta, insa datorita pieselor expuse, Galeriile de Pictura si Sculptura atrag cei mai multi vizitatori.
Cea mai mare colectie de pictura baroca spaniola de pe teritoriul Poloniei se gaseste la muzeul din Poznan.
Dar nu numai pictura spaniola.
Tablouri ale maestrilor olandezi si flamanzi din secolul al XVII-lea, pictura italiana din perioada secolelor XIV-XVIII, tablouri semnate de pictori francezi si germani ai secolului al XIX-lea precum si tablouri pictate de artisti polonezi intregesc colectia de pictura a muzeului.

In unul din saloanele dedicate artei vestice se afla un tablou pe linga care nu se poate trece in graba. Un tablou ce iti ramine definitiv in memorie dupa ce l-ai vazut.
Chiar daca nu poarta o semnatura celebra care sa-i atraga pe turistii snobi in cautare de senzational e evident faptul ca numai un pictor talentat putea picta o asemenea faptura de poveste.

Ce se stie despre acest tablou?
Nu cine stie ce :)


A fost executat in anul 1530 de catre un pictor anonim din Anvers/Antwerpen.
Anonimul flamand a folosit culori in tonalitati vibrante ce contrasteaza foarte placut cu carnatia sidefata a personajului feminin, scotind-o cu maiestrie in evidenta.

O doamna din inalta societate cinta la un instrument cu clape, un instrument muzical asemanator pianului.
Conditia sociala se poate ghici usor privind hainele din catifea cu care e imbracata si vasul de argint de pe masa.
Instrumentul muzical se numeste virginal/virginals, spineta/spinets sau clavicord/clavichord.
Deci am dezlegat enigma numelui tabloului :)
Dama przy kwirynale inseamna Doamna la virginal, sau mai bine zis Doamna cintind la virginal.
Linia fina a nasului adauga un plus de noblete figurii tinarului personaj feminin.
Croiala rochiei, dar mai ales decolteul amplu, par sa indice faptul ca ar fi vorba de o persoana din nobilimea italiana, insa felul in care e strins parul duc mai degraba cu gindul la regiunea Flandrei.

In orice caz, acest tablou pictat in maniera florentina a fost si este inconjurat de mister.

De nenumarate ori m-am gindit ca in fata operei unui autor anonim ne regasim un fel de libertate bruta.
Nestiind nimic despre el, necunoscindu-i viciile, slabiciunile, starea materiala si felul in care i-a decurs existenta, putem patrunde in taina tabloului fara ca mintea sa ne fie bruiata de inutile detalii biografice si ne putem deschide sufletul spre adevarata frumusete a operei de arta.
Anunțuri

8 gânduri despre „Mistrz półfigur kobiecych – Dama przy kwirynale

  1. >poate te-am revoltat ca am folosit o asemenea comparatie fortata si poate deplasata . dar tablou-ul pare a fi ca si o fotografie . de aici si comparatia . s-ar putea sa fi fost tare neinspirata . dar asa mi-a venit mie . poate overbeck era mai potrivit. ma rog . sa nu se faca gaura-n-cer :).

    Apreciază

  2. >intr-adevar cand pictorul este anonim mintea e libera, fara bruiaj. Poate judeca fara sa ia in calcul autorul. Portretul emana o deosebita forta in ciuda faptului ca e diafan prin subiectul pe care-l reprezinta. Iti capteaza atentia imediat prin frumusetea modelului, al culorilor, al luminii. Figura transpusa a fetei in timp ce canta spune multe. Vorba Emmei, tabloul este frumos, deosebit de frumos.

    Apreciază

  3. >Scuze ca nu v-am raspuns, insa octombrie este luna in care nu prea sunt in apele mele.Despre portretul Ceciliei Galerani ( Doamna cu hermina ) de la muzeul din Cracovia, tablou pictat de Leonardo da Vinci, am scris mai demult pe acest blog.Iata si adresa exacta:http://eexergy.blogspot.com/2008/08/leonardo-maestru-al-penelului-i-al.htmlNu vad nici o asemanare evidenta intre portretul doamnei cintind la clavicord si portretul Ceciliei pictat de Leonardo.Nu stiu ce parere au si altii ce mai trec pe acest blog.Eu cred ca tabloul lui Leonardo este pe departe superior in ceea ce priveste tehnica executiei si finetea detaliilor.

    Apreciază

  4. >@emmaReferitor la fizionomia fetei … mi se pare ca seamana cu o papusa din portelan, si de aici deriva si aerul ei artificial, usor ‘nelumesc’.@anonimAm analizat tabloul lui van Eyck. Punctele comune s-ar reduce la utilizarea unui ton de verde mai special, la faptul ca la ambele personaje feminine sprincenele aproape ca nu exista si la felul in care a fost pictat nasul … alte puncte comune nu am reusit sa descopar :)

    Apreciază

  5. >Chiar daca e un simplu blog in care am libertatea sa aberez cit si cum imi place, totusi imi trebuie ‘chemare’ ca sa il scriu…. din pacate, inspiratia, nu vine in fiecare zi :)Si mai e problema timpului liber, decantarea ideilor referitor la subiectul pe care vreau sa-l abordez, precum si alte aspecte de mai mica importanta, dar pe care obisnuiesc sa le iau in calcul.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s