Leonardo … maestru al penelului şi al şaradelor

 

La muzeul Czartoryski din Cracovia, Polonia, se afla unul din cele patru portrete feminine pictate de Leonardo da Vinci. E vorba de Doamna cu hermina, pictura cunoscuta si sub numele de Portretul Ceciliei Gallerani.
Fondul negru al tabloului nu este original, el a fost adaugat ulterior, la fel ca si retusul grosier al degetelor.
Dar in ciuda acestor adaugiri, portretul doamnei cu hermina ramine unul din cele mai sugestive portrete din arta universala.

Geniu al Renasterii, Leonardo a stiut sa ne transmite mesaje nu numai prin intermediul pensonului si culorilor, ci si prin cel al saradelor.

Cum de s-a ajuns la concluzia ca acest portret o reprezinta pe Cecilia Gallerani? … cine a fost de fapt Cecilia Gallerani?

Voi raspunde pe rind la aceste intrebari, caci numai asa poate fi dezvaluita frumusetea saradelor lui Leonardo.

Cecilia Gallerani a fost amanta unuia din cei mai influenti nobili ai Renasterii : Ludovico Sforza, Duce de Milano.
Cunoscatoare de latina – pe care o vorbea fluent, cu talent muzical, cu inclinatii in arta versificatiei, cu o educatie literara, filozofica si artistica foarte rara la femeile din epoca ei … gratioasa, mindra si inteligenta. Dar mai ales inteligenta :)
Aceasta a fost Cecilia Gallerani, fata care la saptesprezece ani il cucereste pe Ducele de Sforza, si care, chiar dupa casatoria ducelui cu Beatrice d’Este, ramine sa locuiasca in castelul acestuia, pina in ziua cind legatura lor este descoperita de sotia ducelui.
Cecilia e nevoita sa paraseasca apartamentul ce-l detinea la Castelul Porta Giovia, insa i se pune la dispozitie un alt intreg palat, Palatul Carmagnola, in momentul in care se casatoreste cu contele de Bergamino, cu care ulterior va avea patru copii :)

De unde se poate trage concluzia ca portretul executat de Leonardo o infatiseaza pe ea, Cecilia, si nu o alta femeie ?

Leonardo a stiut sa sfideze canoanele religioase ale timpului sau, canoane ce nu-i permiteau sa denumeasca in mod explicit portretul unei femei ce intretinea legaturi amoroase cu o persoana respectabila ca Ducele de Milano. Asa se face ca in locul unui nume explicit, genialul pictor a lasat mai multe indicii … pentru cei ce au ochi sa le vada.

In primul rind e vorba de asociatia dintre numele Gallerani si hermina tinuta in brate.
In limba greaca acest animal princiar, simbol al puritatii, se numeste galay.
Hermina este un animal ciudat, pentru ca prefera sa moara decit sa i se murdareasca blana. Daca un singur strop de noroi ii stropeste blana imaculata, ea se lasa prada vinatorilor si ciinilor, preferind sa fie sfisiata de vie decit sa fie patata.
In al doilea rind, in anul 1488, Ducele de Sforza a fost investit cu Ordinul Herminei, hermina devenind astfel simbolul heraldic al familiei sale.

In septembrie 2007 tabloul a fost fotografiat cu o camera multispectrala si apoi cu ajutorul unui software specializat a fost ‘curatat’ digital.
Iata cum arata imaginea curatata digital :)

 

 

Mineca rochiei revine la placuta nuanta de albastru pe care a avut-o cu secole in urma, nuanta ce se asorteaza perfect cu cea de grena din pliuri. Blana herminei devine alba, micul animal capatind stralucire, iar fata Ceciliei isi regaseste aspectul matasos si catifelat ce l-a avut in realitate, si pe care Leonardo a stiut cum sa-l transpuna pe pinza. Urmeaza ca pe baza imaginilor digitalizate sa se execute curatirea in realitate a tabloului.

Am privit indelung pictura incercind sa descifrez privirea Ceciliei. Mi-am dat seama de asemanarea trasaturilor ei faciale cu trasaturile micului animal din brate. Dar asemanarea nu se opreste numai la trasaturi. Este evidenta incercarea lui Leonardo de a reda miinile si falangele degetelor Ceciliei intr-o asemenea maniera incit sa se asemene cu falangele herminei.

Forma fina a buzelor si sprincenelor, coafura simpla dar in acelasi timp aristocratica, si mai ales inteligenta privirii, … toate acestea sunt detaliile prin care Leonardo reuseste sa ne-o prezinte pe adevarata Cecilia Gallerani.

 

Anunțuri

3 gânduri despre „Leonardo … maestru al penelului şi al şaradelor

  1. >Imi place portretul Ceciliei Gallerani.Nu am stiut pana acum povestea picturii lui Leonardo si ca Leonardo transmitea mesaje prin intermediul culorilor si saradelor.Mi-a placut,in acelasi timp am aflat mai multe despre Leonardo-omul universal.

    Apreciază

  2. >Si mie imi place patina tabloului si mi-ar parea rau sa o indeparteze …@g1b2i3Leonardo da Vinci a fost un om care si-a depasit timpul.Intradevar, el a codificat informatii in aproape fiecare tablou pe care l-a pictat.Nu vreau sa zic ca tot ce afirma Dan Brown in Codul da Vinci ar fi adevarat, insa, relativ recent, s-a descoperit ca si Adoratia Magilor ar ascunde anumite informatii :)

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s