neşansa unui portret geamăn

Celebritatea unor tablouri nu tine numai de celebritatea pictorului care le-a executat, tine si de locul in care sunt expuse. Statuile nu au nici ele o soarta mai buna.

Aceasta e concluzia la care am ajuns, si nici nu cred ca se poate ajunge la o alta concluzie atunci cind iti dai seama ca operele unor artisti celebri, expuse in muzee din tarile fostului bloc de est, au ramas undeva dupa cortina de fier a ignorantei sau a relei credinte „expertilor de arta”.

Am pus ghilimele tocmai pentru a accentua superficialitatea celor care in proiectele lor : albume, pliante, filme documentare, postere, cursuri universitare, CD-uri specializate si publicitare sau simple articole de popularizare, uita sa arunce o privire in saloanele altor muzee decit ale celor din vest.

As putea da zeci de exemple, dar ma voi opri doar la citeva.
In primul rind as vrea sa pomenesc de prea putin mediatizata Doamna cu hermina a lui Leonardo da Vinci care se afla la Cracovia, in Polonia.
In perioada comunista vesticii aproape ca nu auzisera de acest tablou, culmea, considerat de cunoscatorii de arta ca fiind unul din cele mai reprezentative tablouri ale lui Leonardo.
Lucrurile s-au mai schimbat intre timp, statul polonez facind ample campanii publicitare pentru operele de arta, obiectivele istorice si culturale pe care le detine.

Cuminţenia Pământului si Rugăciune, ambele sculptate de Brâncuşi si expuse la Muzeul de Arta din Bucureşti, au aceeasi trista soarta.
Cuminţenia Pământului, care mie personal mi se pare ca e lucrarea prin care Brâncuşi a reusit sa lege Paleoliticul de mileniul trei si ancestralul de modernitate, nu apare decit in citeva albume de arta. Alta ar fi fost soarta ei daca in loc sa fie la Bucuresti, ar fi fost expusa la Londra, Paris sau undeva in America.

In final vreau sa vorbesc despre o pictura ce nu merita deloc uitarea la care a fost condamnata. E vorba de portretul lui Cosimo de Medici pictat, se pare, de Bronzino, portret cu care am deschis acest blog.
Lucrarea se afla in posesia Academiei Romane.

In ciuda imaginii de proasta calitate, pe care dupa indelungate cautari am reusit sa o gasesc pe site-ul CIMEC, puterea sugestiva a tabloului e usor de remarcat. Un personaj cu stapinire de sine si inteligent ne priveste de pe pinza.

Iata datele din fisa tabloului :

Deţinător / Owner …… Academia Română – Bucureşti
Nr. inventar / Accession number …… 6-7299
Tip / Type …… Pictură de şevalet
Autor/Emitent / Author/Issuer ….. Alessandro, Allori Bronzino (după)
Titlu/Subtip / Title/Subtype …… Cosimo di Medici
Material …… ulei pe lemn
Dimensiuni / Dimensions …… 82,5 x 63 cm
Datare / Dating …… sec. XVII
Ordin de clasare / Classification order …… 2787 din 07.12.2004 – Tezaur

Descriere / Description
Bustul monumental al unuia dintre cei mai reprezentanţi membri ai familiei Medici, Cosimo, este redat frontal, artistul insistând asupra fizionomiei inteligente şi expresive a personajului. Tabloul este o replică de epocă după originalul aflat la Uffizi şi prezintă pe verso două sigilii; unul mai vechi, în stânga jos FIRENZE, al doilea dreapta mijloc, GALERIE SEDELMAYER PARIS, aspect ce atestă apartenenţa artistului care a executat replica la Şcoala florentină, nefiind exclusă posibilitatea ca opera să fie o replică autografă a lui Bronzino.

Intre timp s-au facut analize detaliate cu ajutorul unor programe software specializate ce confirma faptul ca tabloul ii apartine lui Bronzino. Dar pentru a ‘legifera’ intr-un fel paternitatea lucrarii, statul roman trebuie sa plateasca o expertiza efectuata dupa standardele caselor de licitatie pe care sa-si puna semnatura experti recunoscuti.

Nu vreau sa creez confuzii, de aceea trebuie sa precizez faptul ca in Romania mai exista inca un tablou atribuit lui Bronzino. E vorba de Venus si Amor, din colectia regelui Carol I, in prezent la Muzeul National de Arta din Bucuresti.

Dar sa vorbesc si despre celalalt ` tablou pictat de Bronzino, aflat la la Galeriile Uffizi din Florenţa, Italia. Eu l-am numit portretul geaman cu noroc :)

O singura privire e suficienta sa ne convingem ca e vorba de acelasi personaj, Cosimo de Medici.

Acum stau si ma intreb : in ce fel trebuie sa priveasca un expert aceste doua tablouri incit sa nu poata vedea valoarea artistica a celui de la Bucuresti?
Pentru ca ea, valoarea, nu a fost vazuta. Altfel nu pot sa-mi explic de ce primul portret a ramas cvasi-necunoscut si nu a intrat in circuitul mediatic al cataloagelor de arta.
Chiar si un „search” pe web poate lamuri pe oricine ca nenorocosul .Cosimo de Medici de la Bucureşti … nu exista.
Iar din moment ce nu exista pe Internet, se poate spune ca pentru publicul larg acest tablou de fapt nu exista.
Si el, asemenea altor lucrari ghinioniste, a avut nesansa sa ajunga acolo unde nu trebuie.

Doua tablouri gemene, reprezentind acelasi personaj, … unul ajuns celebru (la Uffizi), celalalt impacat cu uitarea (la Bucureşti).

E ciudat ca si operele de arta pot impartasi destinul oamenilor, norocul si nenorocul lor :)

Vreau sa mai spun citeva cuvinte despre Agnolo di Cosimo, cunoscut sub numele de Bronzino, pictor italian din secolul al XVI-lea.
A fost considerat un pictor de curte datorita faptului ca i-a imortalizat pe pinza pe membri influentei familii Medici, insa Bronzino a pictat si alte personaje precum si scene alegorice si religioase.

In afara portretului lui Cosimo de Medici de la Bucureşti, mie mi-au mai atras atentia citeva tablouri.
Imi place umbra de pe fata tinarului imbracat in negru, cu o carte in mina, lucrare ce poate fi admirata la Muzeul Metropolitan din New York, dar si profilul sever al Laurei Battiferri de la Palazzo Vecchio din Florenţa.

Privirea serioasa pe care ti-o arunca Bia de Medici, la Galeriile Uffizi, te face sa intrebi : oare pentru copii din familiile regale copilaria a existat cu adevarat ?

Anunțuri

2 gânduri despre „neşansa unui portret geamăn

  1. >Am incercat chiar de la inceput varianta asta :)N-am gasit nimic. Daca cineva poate gasi un link care sa dea informatii despre portretul lui Cosimo De Medici de la Bucuresti, chiar il rog sa-l faca public aici.In ce-l priveste pe Alessandro Allori eu am reusit sa gasesc trimiteri pentru ” Mother With Child”, nu insa si pentru Cosimo De Medici.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s