Fata cu cercel de perlă


In general evit sa vizionez ecranizarile unor romane celebre sau ale unor carti cu succes de moment, adica bine cotate la box-office.

Asa s-a intimplat si cu filmul Fata cu cercel de perla/Girl with a Pearl Earring, film care a avut la baza cartea scrisa de Tracy Chevalier. Citisem cartea si o gasisem racordata mai mult pe registrul de fictiune decit pe cel documentar. Totusi incercam sa-mi imaginez personajele, sa le dau viata, sa le atribui gesturi, voci, miscare in spatiu, traire in timp, sa le imprumut imbracaminte si accesorii dintr-o imaginara garderoba de epoca.
Atunci cind am crezut ca au prins cu adevarat viata in imaginatia mea, am inceput sa recitesc pe indelete cartea. Mult mai tirziu am vazut un poster cu afisul filmului si mi-am dat seama ce discrepanta uriasa este intre personajele construite cu migala de catre mine si cele prezentate pe afis.
Mai intotdeauna ma feresc sa vad ecranizarea unei carti inainte ca sa o citesc, pentru ca nu vreau ca o pelicula de celuloid sau un DVD sa-mi extirpe imaginatia si sa ma transforme intr-un fel de copiator de imagine si sunet.
Tin minte ca ani de zile nu am putut sa construiesc in minte o altfel de Scarlett O’Hara din Pe aripile vintului. Citeam cartea scrisa de Margaret Mitchell, dar, intre personajul zugravit de autoare, si mine, se interpunea mereu actrita care i-a jucat rolul, Vivien Leigh.
In timp ce lecturam Fata cu cercel de perla priveam din cind in cind tabloul. Ajunsesem sa-l memorez in amanunt. Voiam sa inteleg ceva din acel tablou, asa ca am inceput sa-l compar cu celelalte tablouri ale lui Vermeer. Descarcasem de pe net treizeci si cinci de lucrari atribuite lui. Le priveam pe rind, in masura in care aveam timp liber sau chemarea de a le privi :)
Nu am studii de arta, iar atunci cind imi dau cu parerea despre o opera, o analizez si filtrez prin prisma unui subiectivism infantil. Stiu doar ca-mi place :)
Fata cu cercel de perla nu face exceptie de la aceasta regula. Imi place pentru ca e vie. Imi pot inchipui foarte usor ca se desprinde de pe pinza si incepe sa se plimbe prin incapere. Ii aud rochia lunga cum fosneste pe mozaic.
… ea e ceva aparte in galeria personajelor lui Jan Vermeer.
Cred ca trecuse mai mult de un an de cind incepusem sa o analizez. Nu ca pe o opera de arta, ci ca pe eroina unui roman politist. De vina e inclinatia mea de a vedea amanuntele si curiozitatea de a pune cap la coada toate detaliile interesante.
La inceput gindul mi s-a parut absurd. Mi se parea ca il jignesc pe insusi Vermeer daca am curajul sa ma indoiesc de faptul ca el ar fi terminat lucrarea.
Tuşa finala, stralucirea … erau amanunte care pe mine, nestiutoare intr-ale artelor, ma faceau sa banuiesc ca tabloul a fost terminat de altcineva. De aceea si diferenta evidenta intre Fata cu cercel de perla si oricare din lucrarile pictorului din Delft.
Incepuse sa ma obsedeze acest aspect. Din nici un fel de surse informative, asa pur si simplu, se pare ca din nimic, mi-a intrat in cap ideea ca Fata cu cercel de perla, Griet, presupusa a fi marea iubire a pictorului olandez, si-a terminat singura portretul.
Ca si cum ar fi dorit sa-i dovedeasca maestrului ei, in ale picturii … si nu numai, ca si ea are talent. Sau poate ca ei au pictat impreuna tabloul, lucrind in tandem, intregindu-si astfel iubirea pe infinitul pinzei unui sevalet.

 

Poate de aceea si zimbetul ei complice. Caci asta imi comunica mie acest tablou … complicitate.
O complicitate ca un sigiliu regal, pus cu disperare pe o iubire imposibila :)
6 gânduri despre „Fata cu cercel de perlă

  1. >In momentul asta citesc cartea…mi se pare foarte interesanta perspectiva din care tu vorbesti despre ea! probabil ca pe parcurs ce voi asimila momente din carte, am sa-mi reamintesc de remarcile citite pe blog…Excelent!

    Apreciază

  2. >as vrea sa pot influenta in vreun fel parerea celor care trec pe aici … orice ipoteza trebuie luata in calcul pentru a putea da la o parte misterul :)mai am inca o idee ‘nastrusnica’ in legatura cu un alt tablou atribuit lui Vermeer.voi reveni :)

    Apreciază

  3. Pingback: -X- » Blog Archive » Perle şi fluier, Griet şi Vermeer

  4. Pingback: Perle şi fluier, Griet şi Vermeer | -X-

Lasă un răspuns

